donderdag 14 april 2016

Hoe nu verder met je AH moestuintjes

Inmiddels zijn een groot deel van de moestuintjes ontkiemd. Wanneer moet je ze nu verpotten of een plaatsje in de tuin geven?
Alle plantjes krijgen als eerste 2 kiemblaadjes. Deze zorgen dat het plantje energie krijgt om te groeien. Na een tijdje zie je dan ook 2 echte blaadjes aan de plant verschijnen. Deze hebben de uiteindelijke vorm van het blad. Als deze blaadjes er niet meer zo fragiel uitzien of als er nog 2 echte bladeren aan het plantjes komen, verspeen/verplant ik ze.  Je moet dan voorzichtig te werk gaan want je kan heel snel een plantje beschadigen.
Pak het plantje niet bij het stengeltje vast, maar bij de blaadjes. 
Bekijk hieronder een korte video over het verspenen van plantjes. 

 
Angelo Dorny heeft op zijn Youtube kanaal ook nog een video over het verspenen van tomaten. Jammer dat hij de plantjes bij het stengeltje vastpakt en niet bij de blaadjes, maar verder geeft hij wel goede adviezen over diepte van het plantje en dergelijke.


Afharden
De plantjes die koud hebben gekiemd zoals sla en andijvie, erwten, peultjes en broccoli kun je nu ook gelijk in de volle grond plaatsen ( of in de moestuinbak, emmers of potten). Als je ze binnen hebt staan op een koude kamer moet je ze wel eerst afharden. Afharden is niet anders dan laten wennen aan de buitentemperatuur, wind en regen. De eerste paar dagen doe je dit alleen over dag. Ik zelf heb van een piepschuim bak een kastje gemaakt met plexiglas. Hierin kunnen mijn plantjes afharden. De eerste paar dagen heb ik de kas gesloten gehouden, maar daarna lekker open.
Een aantal plantjes heb ik al in de mijn bakken geplaatst. Daarnaast heb ik meerdere zaden direct in de bak gezaaid zoals spinazie, bietjes en radijs. De eerste radijzen komen al mooi op.

Zaaien
Het is nu ook tijd om een aantal andere soorten te zaaien. Dit zijn komkommer, augurk, watermeloen, courgette. Eventueel kun je ook de sperzieboon nu voorzaaien. Dit zijn de plantjes die je half mei naar buiten kunnen. Je moet ze dus eerst nog wel warm voorzaaien. Deze plantjes kiemen over het algemeen binnen een paar dagen en kunnen best groot worden, dus is het handig om dit gelijk in een wat grotere pot voor te zaaien. 
Heb je geen plaats in huis, kun je ook gewoon tot half mei wachten ze dan direct in de volle grond zaaien. 













Ik ben ook benieuwd hoe het met jullie moestuintjes gaat. Plaats je reactie in  onder deze blog. Je mag ook altijd contact met me opnemen voor tips via deze blog, via Instagram of Facebook. Ik wil je graag helpen!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten