vrijdag 20 mei 2016

Beestjes allemaal beestjes....


Zoals je in mijn vorige blog al kon lezen, de meimaand is een drukke moestuin maand. Naast al het zaaien, verspenen en oogsten, beginnen ook anderen te genieten van je moestuin. 
Zo heb ik vorig jaar meerdere malen pompoenen moeten zaaien. Ik had de jonge plantjes  op een hun definitieve plaats gezet. De volgende dag kwam ik kijken en compleet weg gegeten door de slakken.... Gelukkig kiemen pompoenen snel en heb ik nogmaals pompoenen gezaaid. Hier hebben de slakken ook weer van kunnen genieten. Gelukkig hadden ze niet alle planten opgegeten en had ik uiteindelijke toch nog 2 pompoenen. 
Het is ontzettend frustrerend om je plantjes vol plagen te zien. Je hebt ze met liefde gekweekt en in no time zijn ze opgegeten. 
Ik ga je wat tips geven voor een aantal plagen zoals rupsen, luizen en slakken.
Slakken

Nu het wat kouder wordt en vooral wat vochtiger komen de slakken weer te voorschijn. Overdag zie je ze niet, maar 's nachts richten ze de schade aan. Overdag zitten ze verstopt op allerlei plekken: onder de tafel, onder potten, onder planten, overal waar maar schaduw is en het niet te warm is. Huisjesslakken gaan nog wel, maar die vieze glibberige naaktslakken..... bleh... Er zijn een heleboel chemische middeltjes zoals slakkenkorrels, maar daarnaast ook  wat simpele natuurlijke middelen.
  • Leg rond je de kwetsbare planten koffieprut, boomschors of cacaodoppen of bedek de grond hiermee
  • Gebruik een koperen ring rond je planten, naast dat de ring scherp is, houden slakken niet van koper.
  • In plaats van een koperen ring kun je die ook zelf van een plastic fles maken. Ik had nog wat doorzichtig golfplaat over en hier heb ik een ring van gemaakt. De slakken kunnen hier niet overheen klimmen.
  • Maak een bierval: graaf een bekertje of potje in. Zorg dat de bovenrand net zo hoog is als de grond. Vul dit met bier. Dit trekt de slakken aan en ze vallen er in en verdrinken. Maak je val wel iedere dag leeg.
Rupsen

Rupsen zijn er nuttig omdat er uiteindelijk weer vlinders uit komen, maar een rupsenkolonie kan ook in één dag je plant op eten. 2 jaar geleden heeft een kolonie mijn complete framboos opgegeten. Het leek wel herfst, want alleen de nerven waren nog over. 
Ook ieder jaar vind je bij mij in de tuin rupsen op de broccoli.






  • De rupsen van het koolwitje leggen de eitjes aan de onderkant van het blad van bijvoorbeeld broccoli. Ik controleer dit iedere dag. Vaak pas als ik de eerste gaatjes heb gezien. Eerst zijn de rupsjes nog klein, maar in een paar dagen zijn ze gigantisch. Ik maak de eitjes en de kleine rupsjes dood.
  • Je kunt ook Oost-Indische kers plaatsen. Het koolwitje houdt ook van deze plant. Op die manier leidt je het koolwitje af. Je offert als het ware de Oost-Indische kers op. 
  • Als je veel afwisseling in de vakken hebt, zal het koolwitje ook minder komen. Ze herkennen sneller complete bedden vol kool. 
  • Zorg voor andere vijanden zoals kippen. Helaas heb ik hier geen ruimte voor, maar ik zie regelmatig vogels in de tuin en die lusten ook rupsen en slakken.
Luizen 

Ik heb vooral luizen op mijn peperplanten. Blijkbaar maakt het de luis niet uit dat de pepers heet zijn. Ze zijn heel selectief, want op de ene plant zitten ze wel en op de andere totaal niet. Sommigen zijn heel scherp en anderen weer niet.  
Luizen zijn er in verschillende kleuren: zwarte bonen luizen maar ook kleine groene. Deze zijn vaak niet goed zichtbaar en een eerste indicatie is mieren op de plant. De luizen scheiden namelijk suiker uit, wat de mieren weer lekker vinden. De luizen zuigen alle energie uit de plant waardoor ze niet goed kunnen groeien en je vaak ook vervormingen van het blad ziet.

  • Ik controleer iedere dag mijn peperplanten op luizen. Dit zijn er niet heel veel, soms tik ik op de takjes met een wit papier onder de plant. Ze laten zich vallen en daarna druk ik ze dood. Je zou dit ook met tape kunnen doen, de luizen blijven en dan aan plakken, ik heb dit trouwens nooit zelf geprobeerd.Controleer ook de lage bladeren onderaan de plant aan de achterkant. Hier zitten ze vaak. Ook vaak op bloemknopjes omdat de plant daar alle energie naar toe stuurt.  
  • Zorg voor sterke planten, want vaak zoeken ze de wat zwakkere planten uit. Hoe je sterke planten krijgt, lees in een van mijn volgende blog.
  • Zorg voor verwarring door kruizemunt, salie, tijm, lavendel, afrikaantjes, koriander of anijs tussen je planten te planten.
  • Maak weer gebruik van de Oost-Indische kers. Luizen houden hier ook van en gebruik dit dus als vangplant.
  • Lieveheersbeestjes houden van luizen. Deze kun je tegenwoordig gewoon kopen.  
  • Heb je de zwarte bonen luis op je bonen, haal dan de toppen uit de planten. Naast dat je dan van de luizen af bent, help dit ook in het proces tot peulvorming. 
  • Maak een spray van groene zeep, water en spiritus. Op de spiritus fles staat de juiste verhouding.  

Ik ben benieuwd of jullie ook nog manieren hebben om de ongenodigde gasten weg te houden of te bestrijden. Ik ben vooral benieuwd naar de natuurlijke bestrijding, want uiteindelijk eet je de groente op.
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten