vrijdag 25 november 2016

De hete overwinteraars

Een paar weken eerder heb ik al eens geschreven over hoe je de peperplanten kunt overwinteren. Hier heb ik je tips gegeven over hoe je dit het beste kunt gaan doen. Mijn planten staan nu zo'n ander halve maand binnen en doen het tot nog toe prima. Ik heb een aantal planten in de vensterbank in de woonkamer staan. Dit zijn eigenlijk voor mij gewoon kamerplanten. Deze staan het hele jaar al binnen. Dan heb ik boven op zolder nog een aantal staan. Deze stonden de zomer buiten en hebben daar nu een plaatsje gekregen. Daarnaast heb ik ook nog 3 op een koude slaapkamer staan. 
Inmiddels heb ik ook veel pepers gedroogd en sommige vermalen tot flakes of poeder. Ik heb genoeg voor de hele winter! 

Kamerpepers
In mijn woonkamer staan 6 verschillende soorten pepers. Het zijn 6 echt verschillende soorten in zowel kleur, vorm van de peper, vorm van de plant en soort peper. Mijn trots is toch wel mijn chiltepe peper. In een grote pot heb ik 3 planten staan. Hij geeft heel veel kleine pepers en de plant is ook erg mooi om te zien. Heerlijk is om een paar van deze pepers de kneuzen in de een vijzel samen met koriander en zout en dan mengen met azijn! 
De andere soorten zijn de Bhut Jolokia Chocolate, de Chile Loco ( de enige die nog nooit pepers heeft gegeven...) een Naga Jolokia Purple, een Scotch Bonnet en een Satans Kiss.   
De Naga Jolokia Purple heb ik helemaal terug gesnoeid omdat hij ook onder de luizen zat...
Om te zorgen dat deze peperplanten pepers blijven geven, geef ik ze wel voeding.  

Luizen
Eindelijk maar toch lijkt het of ik toch een goed luizenmiddel heb gevonden. Ik heb al vanalles geprobeerd biologisch, chemisch, oma's middeltjes vanalles..... De meeste middelen hielpen tijdelijk, waarna de luizen gewoon weer verder gingen. Via een facebookgroepwaar ik lid van ben, werd ik getipt om Neemolie te gebruiken. Dit heb ik besteld en volgens aanwijzingen met groene zeep en water gemengd. Neemolie wordt ook in de biologisch landbouw gebruikt. Het heeft een vreemde geur, maar daar zitten de essentiële oliën in. Ik heb het nu een paar gebruikt en het lijkt te werken. Ik moet natuurlijk wel blijven herhalen met de spuiten van dit mengsel.  

Zolder
Ik kon de meeste pepers nog niet snoeien omdat ze nog vol hingen met pepers. Deze heb ik vooral laten hangen en zodra er weer een takje was, wat geen pepers had, heb ik deze gesnoeid. Ongeveer de helft is nu gesnoeid. Het voordeel is ook dat ze veel minder water nodig hebben.Een aantal planten waren al kaal geworden door de koud. Deze zijn niet zo mooi om te zien, maar hebben nog wel pepers die rijpen.  Het is wel grappig om te zien dat er ook nog paprika's aan de plant zijn gekomen nu ze binnen staan. Straks dus nog een witte en een paarse paprika oogsten.



Bonchi
Bonchi is Bonsai van peperplanten. Ik wil hiervoor mijn variatie op de chiltepe voor gebruiken. Dit is een soort met wat rondere chiltepe. De stam is al mooi recht, dus als straks de pepers klaar zijn, ga ik hem snoeien aan de boven en onderkant. Hij krijgt daarna een minder diepe pot. Dit wordt een experiment en ik ben benieuwd hoe dat straks gaat worden. Hier zullen jullie later wel meer over horen in een andere blog.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten