vrijdag 21 april 2017

April doet wat hij wil

Niets is zo veranderlijk als het weer en dat blijkt nu ook al weer. In maart nog heerlijk warm weer gehad en nu in april weer kouder dan normaal. Pasen was zelfs nog kouder dan kerst. Op zich is het het niet zo erg dat het wat kouder is, maar de plantjes groeien nu niet echt hard. Daarnaast heeft de nachtvorst van afgelopen dagen ook niet veel goeds gedaan. Hier bij ons in de tuin lijkt het allemaal mee te vallen en voor zo ver ik weet hebben we maar 1 nacht onder het vriespunt gehad. Ik had al wat zaailingen van bloemen in een pot gedaan, maar omdat ze er toch niet zo mooi bij stonden ook besloten om ze niet af te dekken. Voor zo ver ik kan zien, is dit ook de enige vorstschade. Op nieuw zaaien dus. Het lijkt dat de appelbloesem ook geen schade heeft. Want het is toch wel zonde om geen appels te hebben dit jaar. Hopelijk is het voor de fruittelers in de rest van het land de schade meegevallen en hebben ze toch een fruitoogst.
Deze keer een update van mijn tuin. Door het mooie weer is er toch al vanalles te zien aan vroege groente, fruit en kruiden.

Peulvruchten
Ik heb dit jaar 5 soorten peulvruchten in de mijn tuin staan. Als eerste heb ik  peultjes voorgezaaid in huis. Deze staan inmiddels als wat langer buiten en beginnen al mooi te groeien. Daar tussen heb ik nog wat andere peulen gezaaid, maar die lijken niet op te komen. In een klein stukje tussen de bakken heb ik een laagblijvende doperwt gezaaid. Dit is nu al een mooie compacte plant. In een bloembak heb ik de kruiperwt van Taco's Tuinen  . Dit moet ook een laagblijvende soort zijn. Als laatste heb ik toch weer bonen uit Guatemala gezaaid. Deze staan nog in een bakje. Ze stonden al buiten en met de kou heb ik ze goed afgedekt en ze lijken dit te hebben overleefd. Dit weekend maar eens in de bak plaatsen, want ze worden nu toch echt wel groot. 

Fruit
De braam is al weer helemaal aan het uitlopen. Deze groeide over mijn vuilcontainers heen, maar door een wisseling staat hier nu mijn oppottafel van pallets. Hopelijk dit jaar ook weer grote zoete bramen. Ik had ze vorige extra veel water gegeven zodat ze groot werden. 
De framboos loopt gelukkig ook weer uit. Ik was er bang voor dat de verhuizing van de plant zijn einde was geworden, maar gelukkig niet. Hij staat nu in het voorjaar op een wat donkerder plaats door de schaduw van het schuurtje van de buren, maar straks als er frambozen aan zitten toch genoeg zon voor de zoete smaak.
In de voortuin begint de vijg ook al weer uit te lopen. De eerste kleine vijgen kun je al weer zien. Er zaten nog een paar van vorig jaar aan, maar die waren inmiddels verrot en heb ik verwijderd.

De Aardbeien beginnen de eerste bloemen te krijgen. Deze staan gewoon in balkonbakken en doen het ook prima. Elk jaar een beetje mest in de vorm van compost en ze zijn weer blij. 

Kruiden
De kruidentuin in de voortuin is een en al groen. De lavas is al weer een halve meter hoog en de bieslook staat al bijna in bloei. Ik had de salie en het currykruid helemaal terug gesnoeid en deze beginnen  mooie nieuwe blaadjes te krijgen. Het enige kruid wat nog niet is opgekomen is selderij. Volgens mij is het een eenjarige, maar vorig jaar kwam hij na de winter op....
In de achtertuin doen de kruiden het ook goed in de verticale tuin in zowel de verticale als horizontale flessen en in de balkonbakken. Zelf de chocolade munt die een metalen bak zonder gaatjes, loopt weer uit. In de winter stond deze vol water en was helemaal bevroren. Dit is dus ook een hele sterke plant  en geen last van de vorst gehad. 

Hopelijk nemen de temperaturen weer een beetje toe en begin de tuin er weer steeds mooier uit zien. Dan duurt het daarna ook niet zo lang meer om de eerste peultjes, radijsje en sla te eten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten