zondag 10 september 2017

Tomatenoogst

Al 3 keer eerder dit jaar heb ik geschreven over mijn tomaten. Begin dit jaar was het spannend want ik had nieuwe soorten gezaaid. In het begin van het voorjaar stonden ze zij aan zij bij mij in de vensterbank om halverwege mei uit te planten. Ik had een aantal soorten in potten gedaan en ook een nieuw afdakje gemaakt. Ik moet je zeggen, dit was een succes want tot nog toe geen enkel teken van de gevreesde tomatenziekte. En dit terwijl we toch best veel regen hebben gehad, helemaal hier in het noorden. Van de 4 tomaten die ik in potten had, zijn de 2 in de achtertuin getroffen door de ziekte in combinatie met neusrot, maar die in de voortuin hebben het prima gedaan. Ik heb nog net voordat ik voor lange tijd op vakantie ging, de eerste tomaat gegeten. Gedurende mijn vakantie hebben gelukkig de buren en mijn zusje heerlijk genoten van de tomaten. De dag dat ik thuis kwam, heb ik dan ook gelijk tomaten geoogst. Wat een heerlijkheid. Een verscheidenheid aan kleuren, smaken en structuren. Hiervoor had ik al het werk in de winter en voorjaar gedaan. Ik vertel jullie deze keer welke tomaten mijn favoriet zijn en waarom en misschien kan dat jullie helpen in een keuze voor volgend moestuinjaar.














Groene tomaten
Ik had dit jaar voor het eerste groene tomaten en wist eigenlijk niet wat ik kon verwachten. Ik verwachte een zure smaak, maar het tegendeel was waar. Heerlijk zoet. Ik heb 2 soorten, de Green Zebra en de Green Doctors Frosted. De Green zebra is een geel groene tomaat met groene streepjes. Aan de binnenkant is hij licht groen. Hij staat ook erg mooi in salades. De Green Doctors Frosted is een cherry tomaat en veel kleiner. Er zitten echt veel tomaatjes aan een tros en ook heerlijk zoet. De tomaat heeft kleine vlekjes op de tomaat, vandaar de naam frosted.














Cherrytomaatjes
2 nieuwe soorten die mij ook heel goed zijn bevallen zijn de Sunrise Bumble Bee en de Purple Cherry. Beide zijn er opvallend mooi uit. De Sunrise Bumble Bee is oranje met rode streepjes. Ook weer een heerlijk zoet tomaatje. Het is een vroege soort dus waarschijnlijk hebben mijn buren en mijn zusje hier volop van gegeten. Er hangt nu bijna niets meer aan. De andere blijver is de Purple Cherry. Ook weer prachtig om te zien en wat een opbrengst. Een paars tomaat met kopergroene streepjes.

Gele tomaten
De gele tomaten die ik heb zijn geen nieuwkomers dit jaar, maar kweek ik al een aantal jaren. De Lemon Tree was een van de tomaten die in een pot in de achtertuin stond en dus de schimmel heeft gekregen. Vorig jaar vond is ze erg melig, maar dit jaar zijn ze heerlijk. Een andere blijver is de Yellow Pear Shaped. Ook een cherry tomaat en zoals de naam al zegt in de vorm van een peer. Ook zeer productief. De smaak is licht zurig maar lekker sappig. In de voortuin had ik in in 1 pot ook nog een gele cherry tomaat. Geen idee wat de naam is, want ik heb hem gekregen van een collega. Dit jaar ook heerlijk zoet met een fris zuurtje.

Klassiekers
Ik ben dit jaar ook erg tevreden over mijn klassiekers die ik al een aantal jaar kweek: Marmande en Roma tomaat. De Marmande heeft niet al te grote vruchten gegeven dit jaar, maar dat hoeft van mij ook niet. Heerlijk sappig zoals een vleestomaat hoort te zijn. De Roma geeft dit jaar wel heerlijk grote vruchten en ideaal voor sauzen. Een andere tomaat die ook ideaal voor sauzen is, is de Heinz Ketchup. Helaas heeft deze ook de schimmelziekte en neusrot en heb ik zelf niet zoveel vruchten hier van af kunnen halen. De Mount Vesuvius is dit jaar ook een nieuwe soort voor het maken van sauzen. Deze heeft ook weinig vocht. Het schijnt dat je deze tomaat ook goed kunt bewaren. De vorm vind ik ook prachtig. Ze lijken zelfs een beetje op een hartje met zo'n puntje.

Ik ben altijd wel in voor nieuwe soorten. Welke soorten raden jullie mij aan als favoriet van jullie?
 
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten