zondag 25 februari 2018

Eerste tekenen van de lente?

Het is hier vandaag een ijsdag. De temperatuur hebben we niet boven 0 graden gezien. Er staat een prachtig zonnetje. Echt heerlijk winterweer. De echte kou moet nog komen deze week. Na deze kou komt dan hopelijk echt het voorjaar. Nog een week kou en daarna lijkt het dat het overdag weer rond de 7 a 8 graden wordt hier in Groningen en 'snachts niet meer onder het vriespunt. Je kunt ook echt merken dat het voorjaar er aankomt want het aantal uur zonlicht neemt  enorm toe. Begin januari kwamen we aan hooguit 8 uur zonlicht en toe waren de  dagen ook nog grijs. Begin maart hebben we al weer bijna 11 uur zonlicht. Als je dus pepers wilt zaaien zonder lampen zou je nu kunnen beginnen. Ook de tomatenzaai laat niet lang meer op zich wachten. Omdat de grond buiten bevroren is kun je nu niets zaaien, maar al weer wat binnen voorzaaien voor straks. Bijvoorbeeld peultjes en sla. Volgende week ga ik hiermee aan de slag. Nu met de kou lekker de moestuinplanner invullen.

Moestuinplanner
Ik was al een tijdje op zoek naar een goede moestuinplanner. Ik had zelf een schriftje waar ik vanalles in schreef. Nu heb ik er een gevonden die ik tot nu toe ideaal vind. Het boek bestaat uit verschillende delen: temperatuur en regen in verschillende regio's over het jaar, informatie over verschillende planten met ruimte voor eigen notities. Hier kun je je eigen soorten schrijven. Het heeft een zaaikalender en ruimte voor het tekenen van het moestuinplan. En verder is het soort agenda waar je per dag je aantekening neer kunt zetten. Hier staan ook de maanstanden, minimum- en maximumtemperatuur en zonsop-  en zonsondergang. Om alles snel te vinden heb ik zelf mini post-it geplakt op de bladzijden. Per maand staat ook nog eens handig wat te zaaien, te planten of te doen deze maand. Alles super handig bij elkaar. En een handig naslagwerk voor volgende jaren.

Kruiden
Sommige planten dachten dat het al voorjaar was, omdat we voor deze koud een relatief warme periode hadden. Ik heb een rondje door mijn tuin gemaakt en zag dat er al weer een aantal planten bovenkwamen. In mijn kruidentuin komt de bieslook al weer boven. En ook achter in de tuin zag ik de eerste blaadjes van de daslook al weer. Jammer dat deze plant echt een voorjaarskruid is. Hij is gewoon heerlijk. Hier in Nederland is het een beschermde plant, maar in andere Europese landen in grote getallen te vinden. Een groot gedeelte van de munt is afgestorven, maar onder de grond is hij al weer wortels aan het vormen. Het is ook een echte woekeraar. Vorige week heb ik nog een paar blaadjes geknipt. Ze zijn wat steviger dan in de zomer, maar vol van smaak. Straks zal hij wel weer overal bovenkomen en uitbundig groeien.

Bloemen
Ook de eerste bloemen zijn al weer gespot. Niet alleen de echte winterbloeiers zoals de hazelaar, maar ook bij mij in de tuin. De eerste echte bloemen zijn van de kerstroos. Ik heb een mooie paarse staan. Ik hoorde laatst dat je de oude bladeren weg moet knippen, dan zie je ze nog veel beter. Ik zal het na de vorst maar eens proberen. Zie helaas op de foto ook al weer de eerste luis...
Ook de camelia zit al weer in knop en bij de sering zijn de knoppen ook zichtbaar. Hopelijk gaat de vorst niet al te veel stukmaken. Natuurlijk heb ik ook een aantal bollen in mijn tuin staan. De sneeuwklokjes bloeien al een tijdje en de tulpen  hebben zich ook al laten zien. Maar dat zal nog wel even duren voordat die gaan bloeien. Het zijn nu alleen de bladeren die boven komen. Met de kou zijn ze ook weer gestopt met groeien.


Eerst maar eens deze week de kou. Mijn vijg is ingepakt en verder staat er veel binnen. Hopelijk overleven alle planten de koud. Alhoewel, dan is ook weer ruimte voor nieuwe planten..... Hebben jullie ook alles beschermd tegen de kou?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten