zondag 11 maart 2018

Voorjaarsschoonmaak.

Het begint dan nu eindelijk lente te worden. De temperaturen zijn flink gestegen. Vorige weekend was het nog ijzig koud met te lage temperaturen voor de tijd van het jaar. Dit weekend is het relatief warm met te hoge temperaturen voor de tijd van het jaar. Tja dat is typisch Nederlands weer. Ondanks dat het hier vandaag grauw en grijs is, heb ik het hele weekend wat aan de tuin gedaan. Vrijdag ben ik begonnen met het opruimen. Ik laat in de winter zo veel mogelijk liggen, zodat sommige planten beschermd zijn en ook goed voor alle dieren die er in zitten. Nu was het tijd om mijn moestuinbakken weer een flinke beurt te geven. Ik had nog compost van vorig jaar van de gemeente. Deze heb ik lekker over de bakken verspreid. Ook dit jaar zal ik weer compost gaan halen, dat is hier in Groningen op goede Vrijdag en de zaterdag er na. Er is namelijk een plantjesmarkt op Goede Vrijdag. Ik maak ook zelf compost, maar dat heeft in de winter niet heel veel gedaan, dat is voor straks verder in het jaar. Ik heb mijn  afscheiding van de bakken ook weer opnieuw gemaakt; hergebruik van luxaflex, ideaal! Ik wil nog vliesdoek gaan kopen, om de temperatuur wat hoger te krijgen en hopelijk helpt dit ook tegen de katten... Deze week neem ik jullie mee in wat ik de rest van het weekend heb gedaan.

Snoeien
Je kunt nog tot ongeveer eind maar appel- en perenbomen snoeien. Ik heb mijn appelboom dan ook een snoeibeurt gegeven. Je moet de fruitbomen 2x per jaar snoeien in de winter en in de zomer. In de winter knip je zieke en dode takken weg. Ik knip ook altijd de takken die elkaar overlappen weg.
Ook mijn framboos heeft een snoeibeurt gekregen. Vorig jaar heeft bij een nieuw plekje gekregen en ik heb hem daar een beetje verwaarloosd. Het plan was dat hij daar ook zon kreeg, maar de buren hebben een schuurtje gebouwd en nu is er minder zon. De hortensia ernaast heb ik wat in gekort zodat de framboos was meer ruimte krijgt. Ik ga maar eens kijken wat hij dit jaar doet, anders moet hij toch wel een ander plaatsje krijgen.

Pepers
Dit weekend heb ik de 2de lading pepers verspeend. Deze lagen achter op de andere die vorige week al een nieuw potje hebben gekregen. Hoe je dit moet gaan doen, kun je in mijn vorige blog lezen. De pepers staan lekker constant bij een temperatuur tussen 24-26 graden. Helaas zijn nog niet alle pepers opgekomen. Van een aantal had ik nog wat zaad, dus die nogmaals gezaaid. Voor de rest gewoon geduld, want sommigen kunnen wel 4 weken duren, dat is dus nog een paar dagen. 

Zaaien
Dit weekend ook voor het eerst wat anders gezaaid dan pepers. Begin maart kun je al wat buiten zaaien. Ik heb geen koude bak, maar sommige planten kunnen al in de volle grond. Ik heb radijs, snijbiet, peultjes, veldsla, erwten en raapjes gezaaid in de volle grond. Verder stond er al wat en komt er ook al weer wat op van de kruiden.  Daarnaast ben ik wat aan het voorzaaien. De koude bak is bij mij de slaapkamer. Hier staan dan ook de sla, bietjes, broccoli en kolen. Ik heb ze in van de bakjes van de ah gezaaid. Zo heb ik een mini kasje. Ook de aardappelen, die ik dit weekend op zadenmarkt in de Groningen heb gekocht, staan hier in een eierdoos. Klaar om te ontkiemen. Ik heb nog wat andere zaden en een bijzondere boon gekocht. Deze boon lijkt op de borlotti- of kivietsboon, maar na koken verkleurd hij niet. Helaas geen plantuitjes gevonden, dus die moet ik nog kopen. In de huiskas staat nu  ook een gember, klaar om te ontkiemen... En toch nog een aubergine gezaaid. Afgelopen jaren niet gelukt, maar dit jaar toch echt de laatste kans. 

Wat hebben jullie dit weekend in de tuin gedaan of gezaaid in huis? 

1 opmerking:

  1. Ik heb vorige week suzanne-met-de-mooie-ogen gezaaid en moestuintjes (van de Albert Heijn) neergezet. Ik wacht nog af of mijn tijmplant nog leeft, die is zwaar beschadigd door de vost een tijd geleden.

    BeantwoordenVerwijderen