zondag 14 oktober 2018

Verlengde zomer

Het blijft maar door gaan met het warme en droge weer. Vanaf april is het gewoon zomer geweest. Toen hoopten we ook dat we dan geen echte kwakkelzomer zouden krijgen. Het werd helemaal anders, wie had kunnen weten dat we zo verlangden naar regen. En dan nu, nog een cadeautje aan het einde van het seizoen. Ik moet zeggen, dat ik dat wel erg fijn vind. Of het helemaal goed is voor de natuur dat is de vraag. Maar de planten die normaal dood gaan van de kou, kunnen nu nog even langer blijven leven. En niet geheel onbelangrijk nog even oogst gaan geven. Want ja, mijn tuin hangt/staat nog vol met oogst. 

Pepers
Twee weken geleden heb ik de eerste pepers binnen gehaald. Dit omdat het snachts toch al wel wat kouder werd en ik deze pepers niet wilde verliezen. Deze laat ik dan ook overwinteren in mijn woonkamer. Het zijn twee Bonchi's (Chiltepe en Fatali Yellow) en een grote nirmale plant, ook een Chiltepe. Ik ben van plan om nog een andere plant ook te laten overwinteren, de Chile Loco, een pubenscens. Deze kan veel beter tegen de kou, dus die houdt het nog wel even buiten vol. Bij sommige peperplanten zie je toch echt dat ze minder worden. Het blad wordt geel en ze groeien niet meer. Pepers groeien niet meer bij een temperatuur lager dan 12 graden en dat hebben we snachts toch wel gehad. Toch hangen ze nog helemaal vol en zolang het niet vriest, laat ik ze rijpen aan de plant. 

Tomaten
Ongelooflijk hoe de tomaten het nog doen. Bij 2 planten heeft de schimmel toch een beetje toe geslagen. Doordat ze helemaal kaal zijn, zien ze er niet meer uit, maar de ze rijpen gewoon nog aan de plant.De foto hiernaast heb ik op 12 oktober gemaakt. Het lijkt gewoon een zomerfoto. Ik heb nog steeds niet de noodzaak gezien om de tomaten groen te plukken. Ze zijn wel minder lekker met een dikkere schil, maar nog steeds lekkerder dan in de supermarkt. Het afdakje en de droge zomer hebben goed geholpen deze zomer.

Klein fruit
Het is natuurlijk de tijd van de frambozen. Heerlijke roze snoepjes aan de plant. Iedere paar dagen oogst ik een bakje, genoeg voor 2 porties in de yoghurt. 
En ja.... het is gelukt. Ik heb de eerste gojibessen geoogst. Eerder schreef ik al dat de plant heel veel bloemen had. En nu heb ik dan ook een stuk of 10 a 15 bessen geoogst. Ik dacht dat ze heel zuur zouden smaken, maar ze hebben een redelijke neutrale smaak. De plant mag voorlopig dus blijven en zal hem ook weer in het voorjaar snoeien. Hopelijk worden de tweede partij vijgen ook nog rijp. Ik denk dat het niet meer gaat lukken, maar wie weet. De echte kou lijkt nog niet te komen.

Bloemen
Als ik zo rond kijk in de tuin, verbaast het me nog hoeveel bloemen er bloeien. Als ik de tomaten niet had getopt en gesnoeid bloeiden deze ook nog. Een aantal pepers maken nog bloemen aan en de goudsbloem blijft maar door gaan. Hiervan heb ik een aantal gedroogd om thee van te maken. Ik heb ook nog een andere (niet eetbare) plant die nu ook prachtig bloeit. Het mooiste vind ik toch wel, dat hij weer bijen aantrekt. Zo kunnen deze nog wat extra voorraad voor de winter aanleggen. Het voelde bijna weer zomer: het gezoem van de bijen terwijl ik frambozen pluk. En hij heeft ook een heerlijke zoet geur, zoals de bloemen in het voorjaar en zomer.

Ik ben benieuwd wat er allemaal in jullie tuin nog doorgroeit en bloeit.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten