zaterdag 1 december 2018

Een terugblik....de toppers van 2018

We zitten al weer in de laatste maand van het jaar. Wat gaat de tijd toch snel. Hiermee wordt dan ook het moestuinjaar 2018 afgesloten. Een mooi moment om terug te blikken op afgelopen jaar. Ieder jaar is het weer anders en ik denk dan 2018 toch wel in het teken stond van droogte en een warme zomer. Dit heeft zo zijn voor- en nadelen voor de tuin. Het was erg warm en droog en dat betekende veel water geven. Ik heb ik in het begin met name mijn potplanten niet al te veel water gegeven zodat ze hieraan konden wennen. Ik moet zeggen, ik heb naar mij idee ook niet heel veel water gegeven. Dit was overigens ook wel te zien aan mijn postzegel gras in de voortuin. Die was verandert in een bruine vlakte. Maar gelukkig is dat bijna helemaal weer bij getrokken. De voordelen van deze warme en droge zomer waren te zien in mijn oogst. Ik neem jullie dan deze week ook mee met mijn stadstuintoppers.

Pepers
Natuurlijk begin ik met de pepers. Ik heb ze 9 februari gezaaid. De meesten kwamen binnen 2 weken op. Op 10 mei zijn de naar buiten gegaan in potten en in de moestuinbakken. De eerste Jalapeño heb ik op 21 juni groen geoogst. Een maand later begonnen ze echt te komen. Met name de Jalapeño en peperocini. Ik had er gelijk zoveel dat ik ze heb ingemaakt. Ik had een mooie variatie aan pepers, waarbij een aantal volgend jaar ook zeker weer komen zoals de Jalapeño, Kalosca en een aantal Aji's. Ik had ook wat soorten uit Guatemala, maar die vielen wat tegen en zijn niet spectaculair en zal ik niet weer gaan zaaien. Ik heb genoeg zaden om te kiezen in ieder geval.

Tomaten
Tomaten houden van warm, maar vooral droog weer. Het was dus een perfecte zomer. Voor het eerst heb ik zo ook amper water gegeven. En ik moet zeggen dat gaat echt fantastisch. Hier ook een paar nieuwe soorten geprobeerd waarvan er 2 volgend jaar zeker gezaaid gaan worden: de Ozark Sunset en de Sweet Kitty. Mede door de droogte heb ik ook geen last gehad van phytophthora en heb ik tot laat in november nog tomaten geoogst. De topper is toch ook echt wel het afdakje, ondanks dat ik hem dit jaar niet echt nodig heb gehad. 

Amaranth
Andere jaren had ik ook al wel wat amaranth, maar niet in de mate zoals dit jaar. Het waren prachtige planten om te zien. Mooie gekleurde pluimen in alle kleuren: rood, bruin, groen. En dan de mooi bladeren. Een erg gemakkelijke plant die het dus heel goed doet in een eetbare tuin. Je eet de bladeren en de zaden en staat fantastisch. Een echte topper van 2018. Ik zag in de laatste edite van het blad Stadstuinieren ook een erg leuk artikel. Je kunt ook mijn eerdere blog hierover lezen.

Vijg
De vijg hoort ook zeker in het rijtje met de toppers van 2018. De plant wordt niet alleen steeds groter, maar geeft ook steeds meer vijgen. Met de strenge vorst van het begin van het jaar, hoopte ik in de lente dat hij zou uitlopen. En gelukkig dit gebeurde. In augustus konden we de eerste oogst eten. Heerlijk zoete vijgen. Ik had het al gehoopt, maar het is ook nog gelukt om een tweede oogst te krijgen. Niet allemaal zijn ze rijp geworden. Ook zijn ze niet zo groot als de eerst oogst, maar prima om er een jam mee te maken.

Nog veel meer
Er is nog veel meer gelukt, tenminste in mijn ogen. Want als je ze vergelijkt met de winkel waren mijn bloemkool en broccoli erg klein, maar heerlijk van smaak. Ik heb ook meerdere malen lekker komkommers geoogst. Ze hebben dan wel stekels, maar die veeg je er zo af. Ik vergeet nog bijna mijn peulvruchten. Die hadden ook een fantastisch jaar. Dit begon met tuinbonen, daarna peultjes, gevolgd door Borlotti en een andere droogboon. 
Wat is het toch heerlijk om even terug te kijken op een moestuin jaar. Natuurlijk is niet alles gelukt en de volgende keer zal ik mijn blog daar aan wijden. 
         

Geen opmerkingen:

Een reactie posten