zondag 5 mei 2019

Het groeit als kool

Wat een beetje water al niet doet. Buiten groeit het echt als kool. Je ziet de planten helemaal opleven met dat  water dat is gevallen, want over het algemeen is het nog vrij droog. Ik ben ook blij dat ik nog niet alle warmteminnende planten zoals tomaten, pepers, aubergine en dergelijke naar buiten heb gedaan. Want vannacht was het toch echt weer koud. Misschien niet onder nul, maar zeker te koud, waardoor de planten een groeiachterstand kunnen krijgen. Binnen blijven ze gewoon lekker doorgroeien en na volgende week maar weer naar buiten om verder af te harden, als het tenminste warmer wordt. 


Oost-Indische kers
Ik heb meerdere eetbare bloemen gezaaid en een daarvan is de Oost-Indische kers. Ik heb deze voor het eerst binnen voorgezaaid. Ik heb namelijk een nieuwe soort met mooie pastel roze tinten in plaats van de rode en gele die ik normaal gesproken heb. Voor het eerst krijgen ze ook een plaatsje in de moestuinbakken. Ik vind het een hele veelzijdige plant. De bloemen zijn mooi op salades. De bladeren doen het ook goed in salades, maar je kunt er ook heel goed pesto van maken. De planten groeien tot aan de herfst door en dan zijn ze bij mij vaak op het mooist. De planten zijn ook heel goed om als vangplant te gebruiken voor luizen. 



Kolen
Ik heb een aantal van de kolen familie voorgezaaid. Deze staan nu al een tijdje buiten en het is ook tijd om die op de definitieve plaats de planten. Het zijn palmkool en broccoli. Deze planten hebben snel last van allerlei plagen zoals rupsen. De rupsen probeer ik altijd handmatig te vangen. Het liefst als het nog kleine eitjes zijn. Die zitten dan mooi gegroepeerd onder het blad. Ook kunnen koolplanten last hebben van koolvlieg. Je hebt hiervoor koolkragen, maar een stukje plastic van een melkcontainer of vijverfolie werkt ook prima. Knip rondjes en maak een inkeping en in het midden ook een klein rondje voor de steel. Kolen zijn planten die veel voedingstoffen nodig hebben. Geef ze dus een stuk grond met flink wat compost. 


Knoflook
Mijn knoflook heb ik op een markt in Frankrijk gekocht. Ik heb hem lange tijd goed kunnen houden en in oktober in de grond gestopt. Er zijn 2 manieren om knoflook te telen. Planten in de herfst of in het voorjaar. Ik heb eigenlijk alleen maar de herfst gedaan volgens de 10-10-10 methode. In de maand oktober (10), 10 cm diep en 10 cm afstand. In juni zouden ze ongeveer klaar moeten zijn. Ze zijn klaar als het loof geel wordt en gaat hangen. Ik ben heel benieuwd want ik zie een aantal hele dikke stengels. Ik ben benieuwd hoe dik de bollen zijn en hoeveel teentjes ze hebben. Bij mij hebben ze normaal gesproken 4 tot 5 tenen. Maar misschien ligt dat er aan dat ik gewone knoflook uit de winkel gebruik. Voor bollen zoals knoflook kun je ook  wat kali gebruiken als bemesting. To be continued. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten