zondag 28 juli 2019

De meest veelzijdige peper: Jalapeño

Het is niet voor niets, dat ik veel Jalapeñopepers kweek. De Jalapeñopeper is een soort uit de groep annuum en is in verhouding tot andere pepers niet heel heet. Ze komen oorspronkelijk uit uit Jalapa, Mexico en denk ik ook de meeste gegeten peper in Mexico. Ook hier in Nederland zie je steeds vaker, want iedereen ontdekt deze peper. Ik kweek 5 verschillende soorten: Jalapeño Sweet, Jalapeño morado, Jalapeño Chichimeca, Jalapeño M en een Jalapeño uit Guatemala. Ze verschillen ook allemaal in vorm; de een wat dikker, de ander wat puntiger en weer een andere paars. De peper is heel gemakkelijk te kweken en bij mij meestal de eerste die ontkiemd en ook één van de eersten die oogst geeft. Vorig jaar heb ik twee keer kunnen oogsten van de planten. De Jalapeño wordt het meest groen gegeten, maar ook rood. Ik zal met jullie mijn favoriete recepten delen. Je zult zien dat het een veelzijdige peper is.

Vers
Als ik ze vers gebruik, dan is het vaak als hij nog groen is. Het is dan wat lastiger om te zien wanneer ze rijp zijn. Je zult zien, als je ze in de gaten houdt, dat ze dan wat van kleur veranderen. Bij sommige zie je vanaf boven dan ook dat ze rood beginnen te kleuren. De groene Jalapeño is heerlijk fris van smaak. Heerlijk om over een nacho schotel te doen. Wat ik ook erg lekker vindt is het maken van een hete saus met avocado. Een echte Mexicaanse saus. Je doet een avocado samen met wat groene Jalapeños, koriander, zout, peper en wat limoensap in de blender. Je krijgt dan een heerlijke pikante, maar ook romige saus.

Uit de oven
Jalapeños combineren ook heerlijk met roomkaas. Het romige van de kaas, neutraliseert een beetje het hete van de pepers. Een heerlijke hapje zijn Jalapeño poppers. Ik zelf maak ze altijd in de oven met spek, maar je kunt zo paneren en dan frituren. Dit heb ik zelf nog nooit gedaan, maar ik heb ze zo wel kant en klaar gekocht. Je snijdt de peper door midden en haalt de zaden er uit, samen met het witte vliesje waar de zaden aan vast zitten. Dit overigens het meest hete deel van een peper. Je vult de pepers met roomkaas, eventueel met kruidenroomkaas. Dan wikkel je ze in ontbijt spek en dan in de oven (200 graden) tot het spek licht krokant is. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Je kunt hem ook vegetarisch maken en dan wat paneermeel boven op doen. 

Inmaken
Zo als bij veel dingen in de moestuin, komt de oogst vaak tegelijk. Zo ook bij de pepers. Inmaken is dan ook ideaal voor Jalapeños. Je hebt zo de hele winter nog oogst. Je snijdt de pepers in ringetjes en eventueel andere groente zoals stukjes ui, wortel, kool of bloemkool. Voor het kleureffect kun je groene en rode pepers gebruiken. Er zijn trouwens ook heel veel andere pepers geschikt om in te maken. Je vult potjes met deze mix. In een pan maak je het azijnmengsel met 2/3 azijn en 1/3 water. Verder nog wat zout, suiker en inmaakkruiden zoals laurier, koriander- en mosterdzaad. Dit breng je aan de kook en daarna vul je de potjes af. Daarna moet je nog een maand wachten tot het lekker is.

Chipotle
Wat veel mensen niet weten is dat een Chipotle een gedroogde en gerookte Jalapeño peper is. Ik heb vorige jaar mijn tweede oogst rood laten worden en daarna gedroogd. Daarna heb ik ze op de BBQ gerookt en nu heb ik dus Chipotles. Deze kun je tot poeder malen, maar veel lekkerder is Jalapeño in Adobe maken. Je welt een stuk om 20 pepers ongeveer 20 minuten in heet water. Dan neem er een stuk of 4, die je samen met 2,5 dl tomaten saus en een eetlepel honing en wat water in de blender tot een fijne saus maalt. Dit doe je in de pan samen met de andere Jalapeños, het vocht, 100 m azijn, 4 knoflook tenen en een fijngesneden ui. Dit alles laat je ongeveer een uur zachtjes pruttelen. Eventueel kun je de pepers wat fijner snijden. Je Jalapeños in Adobe zijn klaar.  Een van mijn favoriete sauzen is mayonaise met chipotle...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten