zondag 6 oktober 2019

Herfstopruiming

We zitten al weer een paar weken in de herfst. En het is ook al echt herfstig weer; regen wind en nu langzamerhand ook koudere temperaturen. Gelukkig scheen gisteren toch ook nog de zon. Heerlijk zo, na al die dagen met de regen. En dan gelukkig ook nog in het weekend, want zo kon ik ook nog wat doen in de tuin. Ik ben langzaam verder gegaan met het opruimen. Een week of 3 geleden was ik al wat begonnen met het verwijderen van de potten aubergines en patisson, waar toch al geen vruchten meer in groeiden. Nu dus verder. En dan is het droge weer wel ideaal, want dan kun je alles schoon opruimen. Helaas moet bij mij ook alles buiten staan, dus echt droog opruimen lukt toch eigenlijk nooit. 

Tomaten
De tomaten moesten er dan nu toch aan geloven. De Tiny Tom had ik al eerder opgeruimd. Het weer wordt nu toch echt veel kouder en ik geloof dat de tomaten die nog aan de planten hingen daar niet meer gingen kleuren. Deze krijgen een plaatsje in de vensterbank bij wat appels. Helaas zijn er nog een 3-tal soorten waarvan ik nog geen enkele rijpe tomaat heb gekregen dit jaar. Hopelijk kleuren die nog in de vensterbank. Het is verbazingwekkend dat ik ook dit jaar niet de schimmelziekte op de tomaten heb gekregen, zelfs nu niet met het vochtige weer.

Nieuwe tijdelijke plaats
De tomatenkas is dus nu helemaal leeg en dus een ideale plek voor de planten, die nog redelijk goed zijn, maar ook zeker niet winterhard zoals de pepers. Een aantal hangen nog mooi vol met pepers en staan in de losse potten. Ik heb een stelling in de kas gezet en daar staan nu een aantal pepers op. Ook de zoete aardappel kan daar nog lekker even doorgroeien tot dat het daar ook te koud wordt. Mijn kleine kas nu ook mooi fungeren als opslag voor alle spullen, dan staan ze in ieder geval wat droger.

Niet alles opruimen
Ik ruim lang niet alles op. Wat kan blijven staan of liggen, laat ik zo. Ik wil er toch niet iets nieuws zaaien en zo voorkom je ook dat er onkruid groeit. Ook is het goed voor allerlei insecten en egels. Die hebben mooie schuilplekken onder de 'rommel' en bladeren. En waarom zou ik een bloeiende broccoli er uit trekken? Er komen nog steeds bijen op af en anders is de tuin ook zo kaal. Ik vind het ook mooi om te zien hoe de peulen met zaadjes groeien. De cirkel is weer rond van zaadje naar plant, bloem en weer zaad. Zijn jullie ook al aan de het opruimen begonnen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten