vrijdag 11 maart 2016

Het wordt een hete zomer als het aan mij ligt!

Ook dit jaar gaat het een hete zomer worden. In ieder geval wat betreft de pepers. Een aantal van mijn peperplanten hebben de winter binnen overleefd en ik heb ook weer diverse pepers binnen gezaaid. Deze planten gaan uiteindelijk naar buiten in potten. Ik hoop dat de leuke stapelpotten van de Ikea er weer komen!
Zoals ik al eerder heb verteld zijn er verschillende pepersoorten. De meeste zijn wilde soorten maar er zijn 5 types die we hebben gedomesticeerd. De meest bekende soorten zijn Annuums. Dit is ook gelijk de makkelijkste soort om hier te kweken. Dit zijn bijvoorbeeld de paprika' s, de Hongaarse wax, Mexicaanse pepers en Jalapeño pepers. De andere soorten hebben veel meer warmte nodig en het duurt veel langer dat ze vruchten geven. Dit zijn de Chinense (Habanero, Surinaamse Peper, Cayenne), Frutescense ( Tabasco, Rawit), Baccatuum ( Aji's) en Pubescens ( Rocoto ). Al deze soorten heb ik dan ook binnen staan. Als je deze zou willen zaaien, moet je nu dan ook al beginnen. Dit omdat ze een lange periode nodig hebben van zaad tot uiteindelijk de pepers. En in Nederland is het seizoen kort, dus begin nu al binnen.

Deze  Annuum varianten heb ik gezaaid.

  • Jalapeños ( paarse, mini en diverse andere normale varianten)
  • Hongaarse pepers ( hotwax, kerspepers, witte pepers, Alma)
  • Guatemalteekse pepers ( Guaque, Sambo, Chocolate)
  • Kruisingen van diverse pepers ( Jalapeño, Cayenne)
Daarnaast heb ik ook nog een tweetal andere pepersoorten gezaaid
  • Chiltepe, een andere variant van wat ik al heb
  • Diente del Perro 

Pepers moeten warm ontkiemen en ze moeten op een lichte plaats staan. Ik heb ze in een kweekbakje boven de verwarming staan. Hierdoor blijft de temperatuur redelijk contant. Zodra ze allemaal de eerste kiembladeren hebben, gaan ze onder een TL lamp met daglicht. 
De eerste plantjes kwamen na ongeveer een week op. Na ongeveer 2 weken, toen een aantal nog niet waren opgekomen, heb ik deze weer opniew gezaaid. Hopelijk komen die alsnog op.

Hier een recept om zelf ook zaden te verzamen zodat je ook Jalapenos kunt gaan kweken. Dubbel plezier dus! 

Jalapeños poppers
  • Jalapeño pepers
  • room kaas
  • ontbijt spek of katenspek
Snijdt de jalapeños in de lengte doormidden. Je haalt de zaden er uit en legt die te drogen op een keukenpapiertje. Als ze goed droog zijn, na een paar dagen,  kun je ze gebruiken om zelf te zaaien.
Verwijder ook het witte gedeelte waar de zaden in zitten, dit is het heetste deel van de peper. 
Vul de jalapeños met roomkaas en wikkel die in het spek. 
Plaats de jalapeños in een overn van 200 graden totdat de spek lekker krokant is. Dit duurt ongeveer 15 min. 

Eet smakelijk!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten