zondag 28 mei 2017

Oogst


Wat was het de afgelopen dagen toch prachtig en ook groeizaam weer, tenminste als je bij deze hoge temperaturen ook goed water geeft aan de planten. 's Nachts is het nu ook echt warmer en hierdoor groeien sommige planten zoals tomaten ook veel sneller. Let er op dat je bij dit warme weer je planten óf heel vroeg óf heel laat water geeft. Ik geef zelf de voorkeur aan begin van de avond omdat de plant de hele nacht het water op kan nemen. 
Wat is de meimaand toch een heerlijke maand omdat je de eerste dingen al kan oogsten en er is van alles te doen in de tuin. In mijn kweekbakje staat ook nog van alles om uitgeplant te worden van paksoi tot bloemen en van pepers tot aubergine. Genoeg te doen dus. Deze keer een blog over de groente die ik al oogst.



Sla
Ik heb verschillende soorten sla staan en in het begin groeiden die in de kweekbak sneller dan in de moestuinbakken. Ondertussen hebben ze dit al weer ingehaald en haal ik dagelijks een salade uit de tuin. De rucola gaat zelfs zo snel dat hij in bloei schiet. De bladeren zijn niet meer zo lekker dan, maar je kunt de bloem ook eten. Ook mooi in de salade. Als ik een salade samenstel, knip ik overal wat bladeren vanaf zodat ik een salade heb met veel verschillende structuren, kleuren en smaken. Het zachte van de veldsla is dan ook weer lekker bij de pittige rucola.


Peultjes
Peultjes blijven ook mij favoriet. De eersten heb ik zo rauw van de plant gegeten. Heerlijk knapperig en zoet. Ik heb voor het eerst ook erwten en deze hebben ook al bloei dus het is wachten op de eerste erwten. De reukerwt schiet nu ook de hoogte in. Dit is de enige erwt die je niet kunt eten en geloof ik, zelfs giftig is. Ik laat hem bij een gaas op de schutting groeien, zodat ik straks een mooie bloemen schutting heb waarvan ik de bloemen kan plukken om op een vaas te zetten.




Kruiden
Kruiden in overvloed. De bieslook bloeit mooi. De stengels van de bloem zijn niet lekker omdat ze hard zijn, maar je kunt de bloemen gebruiken om je salades mee te versieren, maar ook heerlijk bloemenazijn van maken. Echt een aanrader en zo simpel. Verzamel de bloemen, maak ze schoon, stop ze in een pot en overgiet ze met azijn en dan even een paar weken wachten.
Ook andere kruiden zoals de salie en de tijm hebben  al bloem en volgens mij gaat mijn lavas ook zo schieten. 

Vruchten
Het kleine vijgenboompje in de voortuin zit ook weer vol met vijgen en nog meer dan vorig jaar. Hopelijk rijpen ze allemaal. De bosbessen zijn al uitgebloed en in de braam en de in framboos verschijnen de eerste bloemknoppen. Ondanks de vorst hebben mijn aarbeienbloemen geen schade geleden en hangt hij vol vruchten. Veel water geven zodat ze groot worden en dan hopelijk volgende week de eerste vruchten. Ook de appelboom heeft geen vorstschade gehad en de eerste appeltjes hangen al weer aan de boom. 

Wat is er bij jullie allemaal al klaar in de tuin, in bakken of op het balkon? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten