zondag 4 juni 2017

Gezoem

Wat is het toch heerlijk om in de tuin te zitten dan het rustige gezoem om je heen te horen;bijen en hommels die zoeken naar nectar. Helaas zitten er ook een paar wespen bij, maar dat mag de pret niet drukken. Er zitten echt heel veel insecten in de moestuin. Een aantal zijn vrienden met de moestuinliefhebbers en anderen zie je liever niet in je tuin. Het is toch ieder jaar weer anders. Waar vorig jaar de tuin leeg werd gevreten door slakken is er dit jaar een ware luizen invasie. Deze blog over de verschillende nuttige en minder nuttige insecten in je tuin met wat tips.







Luizen
Ik begin maar gelijk met de plaag van het jaar, tenminste bij mij en ook bij andere als ik zo rond kijk en lees. Ik heb ze echt overal maar met name op mijn peperplanten. Luizen zuigen alle sappen uit je plant en zorgen voor misvormingen aan je plant. Ik heb dit jaar zowel groene als een wat rode luis. Je kunt heel goed een plant met luizen herkennen, want vaak lopen er dan mieren op je plant. Luizen scheiden een zoete stof uit en dit vinden de luizen weer lekker. De luizen melken op hun beurt weer de mieren. Het meest vervelende van de luizen is dat ze wel 20 generaties per jaar produceren en sommige generaties hebben vleugels zodat ze naar een andere plant vliegen. Ik heb al van geprobeerd: spiritus met zeep, neemolie met zeep, aftreksel van knoflook en peper en nu krijgen ze van mij een hele koude douche en gebruik ik een verdunning van brandnetelgier en dit lijkt te werken samen met een andere nuttige insect: larven van het lieveheersbeestje.













Lieveheersbeestjes
Lieveheersbeestjes helpen mij ook met de luizenplaag. Toen mijn peperplanten nog binnen stonden ving ik de lieveheersbeestjes en nu ze buiten staan komen ze vanzelf en hebben ze larven gelegd, alleen ik ben zo dom geweest om een aantal te verwijderen omdat ik dacht dat het kleine spinnetjes waren. Het voordeel van de larven is dat ze niet wegvliegen en dus op de plant blijven en veel meer luizen eten dan de volwassen exemplaren. Je kunt ook gewoon zelf larven kopen tegen de luizenplaag. 

Vliegers
De bijen en hommels zorgen er voor dat je bloemen worden bestuift. Hommels zijn eigenlijk wilde bijen en leven solitair in holletjes. Je kunt bijvoorbeeld een insectenhotel maken zodat er meer bijen en hommels in je tuin komen. Ook moet je zorgen voor voldoende bloeiende planten. Een aantal planten kunnen niet zonder deze insecten: oa courgettes, pompoenen, bosbessen, aardbeien, appels en peren. Naast de bijen zijn er ook prachtige vlinders die hun nectar komen snoepen. Ik vind ze heel mooi, maar zodra het koolwitje in mijn tuin verschijnt, moet ik toch mijn kolen controleren. Het is trouwens wel een kunstwerkje hoe ze de eieren leggen. Maar ja zonder rupsen ook geen vlinders, dus meestal offer ik 1 plant op, voor zo ver dat lukt...
Water
Water is essentieel voor veel dieren. In mijn kleine stadstuin heb ik ook een kleine vijver. Helaas is hij lek en staat dus maar halfvol water. Toch is dit een grote plek van leven. Water trekt allerlei dieren aan zoals kikkers, padden en libellen. Kikkers en padden eten allerlei kleinere dieren zoals slakken, muggen en larven. Ook in mijn tuin zit een kikker en iedere dag zoekt hij een plaatsje in de zon. Ook zijn er regelmatig libellen in allerlei maten te vinden. De een nog mooier qua kleur dan de andere.











 

Compost
Om goede compost te maken heb je opruimers nodig. Wormen maken van al je groente en tuinafval prachtige compost. Naast de worden in mijn bak, kom ik ook heel veel andere dieren tegen in mijn compostbak tegen. Als ik de compost omschep, krioelt het van de pissebedden. Dit zijn ook echte opruimers van je tuin. Ik had compost op mijn tuin die nog niet helemaal klaar was en dit trok pissebedden aan. Helaas namen ze ook hapjes van mijn radijs. Ook onder het deksel en op de verse bladeren kom ik slakken tegen. Zolang ze daar zitten vind ik het prima.














Geen opmerkingen:

Een reactie posten