vrijdag 9 juni 2017

Tomatenliefde

Naast mij liefde voor pepers, houd ik ook erg van tomaten. En dan niet die smaakloze waterige tomaten uit de supermarkt, maar eigen gekweekte. Helaas koop ik nu ook nog steeds tomaten in de winkel omdat de eigen nog niet klaar zijn. Maar heel erg lang gaat het niet meer duren. Ik heb de tomaten buiten staan en de eerste bloemetjes zitten aan de plant. Niets is lekkerder dan straks de tomaten rijp van de plant te plukken en direct op eten. Een voor een rijpen ze aan de tros. Dat is wat anders dan in de winkel waarbij ze allemaal tegelijk rijp schijnen te zijn.. Heerlijk zoet en sappig. Ik heb dit jaar 16 verschillende soorten. Van de meeste soorten heb ik 2 planten. De andere gezaaide exemplaren staan bij mijn ouders in de kas.  Deze keer dus een blog met tips om tot een goede tomaten oogst te komen.

Water
Tomaten houden niet van een vochtige omgeving en van water op de bladeren. De tomaat komt uit een warm klimaat en groeit zo ook het liefst. Dat kun je hier nabootsen in de een kas. Zorg dan wel voor genoeg ventilatie, want in een warme vochtige kas vindt de tomatenschimmel het ook erg aangenaam en die wil je niet. Hierover straks meer. Ik heb zelf geen kas, maar heb van doorzichtige golfplaten een afdakje gemaakt. Zo zijn ze beschermd tegen de regen van boven. Geef de tomaten ook altijd bij de stam water. Ik zelf doe dat via de ingegraven potjes. Water geven doe ik zo'n 2 keer per week. Naast het afdakje heb ik ook nog een 4-tal tomaten in potten staan. Ik hoop maar op een droge zomer, zodat deze het ook goed doen.

Dieven
Dieven zijn uitgroeisels in de oksel. Het worden dieven genoemd omdat ze de energie van de plant stelen die ze anders in de vruchten stoppen. De stamtomaten moet je dieven. Er zijn een aantal tomaten waarbij je het niet hoeft te doen. Een dief verwijder je met je duim, door hem om te knakken. Doe dit ongeveer 1x per week zodat ze niet te groot worden. Ik heb ook al weer een dief gevonden die al wat groter is deze laat ik maar zitten omdat ik anders te veel schade toebreng aan de plant. De grote dieven zou je met de snoeischaar kunnen verwijderen, maar de kans op infecties is dan groter. Je maakt namelijk een wond en als er een schimmel aan de snoeischaar zit, infecteer je de plant. Naast het dieven, verwijder ik ik zo'n 1/3 tot 1/2 van het blad. Mijn planten staan best dicht op elkaar en zo zorg ik voor ventilatie. Daarnaast kan alle energie naar de bloemen en tomaten. Ook verwijder ik alle bladeren onderaan zodat er voldoende ventilatie tussen de planten komt. Verwijder ook de bladeren die voor de tomaten hangen zodat de zon goed op de tomaten kan schijnen.
Vooral bij tomaten die buiten zijn is het belangrijk om na ongeveer 4 a 5 trossen de plant te toppen. Zo kan alle energie naar het groeien en rijpen van de planten. Meer trossen lukt je toch niet in ons klimaat.


tomaat
aardappel
Aardappel 
De aardappel en de tomaat zijn familie van elkaar. Ze zijn beide lid van de solanum familie die zijn oorsprong ook weer heeft in Meso-Amerika en de Spanjaarden hebben dit naar Europa gehaald. De tomaat en aardappel hebben ook dezelfde soort ziekten. Wist je trouwens dat bijna alle delen van deze plant giftig zijn? Pas ook helemaal op als je tomaatachtige vruchtjes aan de aardappel ziet. Deze zijn erg giftig. Omdat ze familie van elkaar zijn is het aan te raden om ze niet naast elkaar te zetten. De meest bekende aardappel of tomaten ziekte is de Phythophtora of te wel de schimmel ziekte. Deze schimmel ontstaat bij vochtig en warm weer. De schimmel kan heel snel over gaan de andere plant. Zodra je ook iets ziet, verwijder dan de plant en gooi hem niet op de composthoop, want de schimmels kunnen dan vaak overleven. Vorig jaar heb ik ook een aantal planten moeten weggooien, gelukkig hadden ze al wel wat oogst gegeven.

Voeding
Om tot een goede tomaten oogst te komen is het belangrijk om de tomaten te voeden. Met name de tomaten die in een pot staan hebben voeding nodig, want de potgrond zal snel uitgeput zijn. Geeft ze niet te veel stikstofrijke voeding want dan zal er alleen blad aangemaakt worden. Zelf gebruik ik noekepoekesap en straks wat extra Kali. Ik heb ook alle plantgaten gevuld met compost zo is de bodem al mooi voedingsrijk en deze afgedekt met gemaaid gras. Zo kan er minder vocht verdampen en groeit er minder onkruid. Je kunt ook speciale tomaten voeding kopen, vooral als je zelf niet te veel wilt nadenken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten