zondag 5 november 2017

Peperoogst

Het wordt dan nu echt kouder, de eerste nachtvorst gaat er nu echt aan komen. Ik heb nog een aantal pepers buitenstaan. Daarvan gaat er nog één de woonkamer in en de andere zullen buiten blijven staan tot ze de kou niet meer overleven. Ze zien er niet meer heel mooi uit, maar toch geven ze nog wel pepers. Ik was nog verbaasd dat ik nog zoveel pepers er af kon halen. Een aantal waren al langzaam aan het kleuren en andere zijn nog wat groen, maar dat is niet erg, want zo zijn ze ook lekker. Vandaag dus mijn 'laatste' peperoogst. Niet helemaal de laatste aangezien er binnen ook nog een aantal staan.


Overwinteraars
Een paar weken geleden had ik de planten die vorig jaar ook binnen in de woonkamer stonden al weer naar binnengehaald. De meesten zaten echt nog helemaal vol met pepers. Eenmaal binnen begon de ellende, want de luizenplaag begon ook weer. Het is echt ongelofelijk hoe snel deze beestjes zich uitbreiden. Ik had nu ook echt de pech dat er 2 soorten op zitten. De groene vond ik al verschrikkelijke, maar nu ook van de roodbruine. Deze zijn nog viezer.... Vandaag hebben ze dan ook een koude douche buiten gehad. Hopelijk heeft dit geholpen. Van de Santans Kiss heb ik nog 45 pepers afgehaald en van de Naga Jolokia Purple zelfs 125 !!.  Het waren net kleine kerstboompjes met rode versiering. Omdat ze ook zo mooi waren heb ik ze ook vrij lang aan de plant laten staan. Een aantal pepers begon al in te drogen.  

Chile Loco
De chile loco ( 7 caldos) is een Capsicum Pubenscens en kan wat beter tegen de kou. Nu er nachtvorst is voorspeld, heb ik hem toch naar binnen gehaald. Hij zit nog vol met paarse bloemen en ik heb voor het eerst 4 pepers kunnen oogsten. Ik ben helemaal trots want deze plant heeft een leeftijd van zo'n 2,5 jaar. Ik hoop dat hij niet te veel last heeft van de overgang naar de warme woonkamer. Het is ook een prachtige plant om te zien. Hij groeit struikvormig en heeft zachte harige bladeren

Laatste oogst
Het was dus de laatste oogst van de planten die nog buiten staan. Ik had nog een aantal in potten staan: Peperoncini, Aribibi Gusano en Diente del Perro. Deze hadden al eerder pepers gegeven en daarvan heb ik nu de groene ook geplukt. In mijn stapeltoren stonden vooral  Baccatums. Deze hadden het hele jaar al een achterstand en gaven nu eindelijk pepers. Helaas hebben ze niet meer kunnen afrijpen aan de plant. Ik heb nog verschillende Aji's geoogst. In de volle grond stonden nog wat Guaque's, Jalapeno's en Cobanero's. Ik ga nog even kijken of ik de Cobanero nog kan overwinteren. Dit is niet zo'n grote plant en hij zit nu nog vol pepers. Een kleine maar erg scherpe peper uit Guatemala. Die daar vooral in de poedervorm wordt geëxporteerd. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten