zondag 31 december 2017

2017 ook het jaar dat niet alles lukte

Het jaar is ten einde en voor mij ook het moestuinjaar. De winter is nu ook echt begonnen. 2 Weken geleden was het nog mooi zonnig en besloot ik het laatste in mijn tuin op te ruimen. Er staan nog maar een paar groenten in mijn moestuinbakken zoals palmkool, bietjes en snijbiet. De selderij is nu echt aan zijn eind en ik ben benieuwd of de veldsla nog verder groeit. Zo niet, dan straks aan het begin van het nieuwe seizoen de eerste sla. De knoflook voor het nieuwe seizoen is al weer opgekomen. Ik zag bij de groothandel gerookte knoflook en dat zal dit jaar dan ook de bestemming zijn. Het is mooi om te zien dat de nieuwe cyclus al weer begint. Dit ondanks dat de winter is begonnen. De eerste bollen komen namelijk al weer boven! Een mooi moment om dit jaar af te sluiten. De vorige blog over de toppers in mijn moestuin. Er gaat bij mij ook van alles mis en daar gaat de blog deze keer over. 

Dagboek
Ik ben dit jaar begonnen met het bijhouden wat wanneer ik heb gezaaid, uitgeplant, naar buiten heb geplaatst of heb geoogst. En dat zeg ik goed; begonnen....Ik heb hem erbij gepakt en half juni ben ik er mee gestopt. Waarschijnlijk werd het toen te druk in de tuin en was er van alles te doen. Mijn idee was om overzicht te krijgen hoe alles gaat, hoeveel ik moet zaaien en wat totaal niet wil. Omdat het tot half juni was, geeft het me toch een redelijk overzicht.

Pepers
De pepers stonden ook in mijn Toppers van 2017, maar er zijn ook een aantal die niet zo goed gingen. Ik heb eind januari 38 soorten gezaaid en had erg last van luis en een aantal kwamen niet op. Een maand later heb ik er weer een aantal gezaaid. Ik moet zeggen in het begin is het leuk al die kleine plantjes in huis, maar kleine plantjes worden groot... en later heb ik helaas ze verwaarloosd en dus hebben een aantal het niet overleefd. Gedurende de maand maart zijn de meesten verpot en uiteindelijk half mei begin juni zijn ze naar buiten gegaan. De pepers die in de verticale potten zaten, hadden al een achterstand en die hebben ook erg weinig pepers opgeleverd. Ik moet dus toch meer aandacht aan de pepers besteden als ze wat kleiner zijn zodat ik een betere oogst heb.

Peulvruchten
Ik heb dit jaar verschillende peulvruchten gezaaid zoals peultjes, erwten en bonen. De peultjes gaan ieder jaar gewoon goed. Maar de erwten vielen toch wat tegen. Ik heb ook een kruiperwt gekregen van Taco van Taco's tuinen, maar die is helemaal opgegeten door de slakken. Ik heb maar een paar peulen overgehouden. Ook de lage erwt gaf niet zoveel erwten als ik wilde. Dit jaar heb ik de Piloyeboon uit Guatemala  weer een kans gegeven, maar dat was ook de laatste. Nu ook pas in oktober/november bloemen en dus geen bonen. Volgend jaar maar weer gewoon de mooie Borlottibonen of andere lage bonen en natuurlijk de peultjes

Superfood
Een van mijn superfoods die ik dit jaar heb gezaaid was Amaranth. Ik had 3 soorten alleen net zoals mijn pepers in het voorjaar, hebben de plantjes niet zoveel aandacht van mij gehad. De tere kiemplantjes zijn verdroogd. Uiteindelijk heb ik nog 2 soorten uitgeplant, maar de slakken vonden dit ook erg lekker. Er zijn maar 2 planten echt groot geworden. Hier heb ik het zaad van kunnen oogsten en gebruikt om Amaranth popcorn van te maken. In Guatemala dit jaar heb ik verschillende zaden verzameld, dus dit jaar wat meer aandacht en hopelijk meer opbrengst. 


Beestjes
2017 was ook echt het jaar van de beestjes. Er was een enorme luizenplaag. Het begon al bij de zaailingen die helemaal vol zaten. Ik heb echt van alles geprobeerd. De meeste pepers hadden 2 soorten luizen; een groene en een wat harde roodbruine. Deze zat vaak op de stengels. Ook nu nog heb ik luizen op mijn pepers die in de woonkamer staan....
Slakken waren er dit jaar ook weer, wel een stuk minder dan vorig jaar, maar nog genoeg om destructief te zijn. En dan daarnaast nog de rupsen op de verschillende koolplanten zoals Broccoli en Cavalo Nero. Deze laatste heeft het nog maar net gered. Het gevolg nog steeds een erg kleine plant met maar een paar blaadjes die we nu kunnen oogsten. 

Als ik dit alles zo lees en het moestuindagboekje er zo weer bij pak, dan gaat er best wel veel goed en soms wat minder. Dit maakt ook dat ik ruimte heb voor andere planten. Want als alles zou lukken, dan heb ik geen plaats voor alle planten. Ik moet in ieder geval een aantal plantjes in de vroege stadia wat meer aandacht geven, als ik wil dat ze lukken zoals de amarant en de pepers. En ja... ik ga ook weer wat aandacht geven aan mijn moestuindagboek en proberen dit een heel jaar vol te houden.
Ik wens iedereen alvast een heel goed, gezond en gelukkig (moestuin) jaar! En tot volgend jaar weer bij mijn blog.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten