zondag 7 januari 2018

Eerste plannen in 2018

Een nieuw jaar dus nieuwe plannen. Nou ja nieuw. Er zal niet heel veel gaan veranderen in mijn moestuin, gewoon omdat ik niet zoveel ruimte hebt. Dit maakt dat er niet heel veel keus is voor planten vanwege de ruimte. Sommige planten kunnen eenmaal niet op alle plaatsen in de tuin. Dit komt omdat er niet overal even veel zon is. Of omdat op sommige plaatsen de grond wat vochtiger is. Ik ga nu een eerste lijst maken van de planten die ik in ieder geval ga kweken dit jaar. Met alle leermoment van de 2 vorige. Zo had ik toppers in 2016 en 2017 en ook Floppers in 2016 en 2017
Aan de hand van de eerste plannen bekijk ik of ik nog meer zaden nodig heb of dat ik keuzes moet gaan maken omdat ik geen ruimte hiervoor heb...

Tomaten
Dit jaar komen er ook zeker weer een aantal tomaten. De tomaten waren vorig jaar een hit. Ook omdat het een vrij droge zomer was en ze onder een goede afdak stonden. Voor dit jaar zijn smaak en kleur bij mij belangrijk. De groene tomaten zoals de Green doctors Frosted komen dan ook weer in de tuin. Daarnaast komen er ook weer gele, oranje, rode en paarse cherrytomaatjes. Dit zijn gewoon kleine snoepjes.


Amaranth
Afgelopen zomer in Guatemala heb ik verschillende soorten amarant verzameld. Ik kan dit jaar ook al 3 soorten, maar daarvan heeft uiteindelijk maar 1 soort het overleefde. In mijn achtertuin, waar bijna alle ruimte wordt benut voor de groenten, heb ik eigenlijk niet meer zo veel ruimte. Het idee is om dit in de voortuin te gaan doen. Hier heb ik ook al kruiden staan en de rozen doen het niet zo goed. Dus rozen eruit en dan onder andere amarant er in. Ik denk dat ze het daar ook goed gaan doen, omdat er veel zon is.

Pepers
Natuurlijk komen er ook weer pepers in mijn tuin. Ik heb afgelopen week mijn zaden geïnventariseerd en daarbij al een lichtelijke keuze gemaakt. Als ik uiteindelijk ga zaaien, denk ik dat het er wel weer meer zullen zijn.... Ik wil in ieder geval allerlei soorten uit Centraal Amerika zoals Jalapeños, Serranos, Chiltepe, Cobanero, Chile del Arbol, Poblano, Guaque en anderen. Ook wil ik weer de Kaloscai uit Hongarije, want ik heb nu heerlijke paprikapoeder. Dit is trouwens geen hete soort. Verder Peperoncini en ik ga denk nog voor een paar Habaneros of iets dergelijks. 

Bonen
De bijzondere soorten uit Guatemala worden het helaas niet meer. Het zullen de zwarte bonen en Borlottibonen worden. Verder nog wat andere peulvruchten zoals de peultjes en de erwten. Ik wil dit jaar misschien wel voor het eerst tuinbonen gaan proberen. 

Dit zijn mijn eerste plannen en die moeten nog verder worden uitgewerkt. Ik houd jullie op de hoogte als de plannen nog wat concreter worden. Aangezien ik naast de peperzaden ook mijn overige zaden heb geordend, heb ik ook al wat nieuwe zaden besteld zoals broccoli, lente uit en Borlotti bonen. Hebben jullie nog een aanrader van groente wat ik dit jaar zou kunnen gaan kweken.         

Geen opmerkingen:

Een reactie posten