zondag 21 januari 2018

Het begint te kriebelen

Het begint steeds meer te kriebelen. Helemaal na zo dag met best veel zon hier in het Noorden. Ik zie in de Facebookgroepen al allemaal mensen die al peper- en paprikaplanten hebben verpot en al mooie planten hebben. Anderen zijn ook al begonnen met zaaien. Ik heb zelf al een paar mensen gezien die al tomaten aan het zaaien zijn. Ik ben vooral met de voorbereidingen begonnen en heb geleerd van vorig jaar. Daarom start ik ook ietsje later, omdat ik niet met al te veel hulpmiddelen wil gaan zaaien. Toch heb ik voor dit jaar een groeilamp via de bekende Chinese webwinkel gekocht. Hopelijk is hij hier op tijd als de eerste plantjes beginnen te piepen. Vorig jaar ben ik gestart met het zaaien van de pepers op 20 januari. Mijn plan is dat ik nog 2 weken wacht... als ik dat volhoud! Veel mensen denken dat je veel dingen moet gaan aanschaffen als je je wilt gaat moestuinieren of stadstuinieren. Eigenlijk valt dat best mee en je kunt heel creatief materiaal maken of verzamelen. Deze keer wat tips voor diy zaai- en plantmateriaal.

Aarde
Iets waar ik niet op bespaar is zaaigrond. Dit is speciaal voor de jonge plantjes. In de zaden zit energie voor het ontkiemen. Voor ontkiemen heb je vaak alleen de juiste temperatuur en vocht nodig. De plantjes hebben juist dan geen extra voedingsstoffen nodig en kunnen in potgrond verbranden. Je kunt ook voor kiezen in cocospotgrond (oa te koop in blokken bij de Action). Ik ga dit jaar voor het eerste de pepers en tomaten in plugs zaaien. Ik heb ze besteld bij Premier Seeds Direct. Ik ben benieuwd hoe me dat gaat bevallen. Zodra de plantje de eerste eigen blaadjes hebben gaan ze over in potje met potgrond. Hier zit dan genoeg voeding in voor  zo'n 6 weken.

Potjes
Je hoeft niet allemaal potjes of andere zaaimateriaal aan te schaffen. De supermarkt heeft namelijk genoeg. Zo kun je de bakjes van de Danoontje gebruiken als zaaipotje. Vorig jaar gebruikte ik een potjesmaker, zodat ik van krantenpapier potjes kon maken. Zolang deze niet te dicht op elkaar staan werken ze prima. Ik ben nu ook al weer kwarkbakjes en yoghurtemmertjes aan het sparen. Deze zijn ook ideaal als de plantjes wat groter zijn. Bij de Albert Heijn hebben ze ook van de bakjes met deksel voor taartjes. Deze zijn ook ideaal om kruiden te zaaien, want het zijn minikasjes. En dan vergeet ik nog de bakjes van de chinees, ook ideaal om te zaaien. Zolang de plantjes nog niet zijn opgekomen, en dus nog geen licht nodig hebben, ook makkelijk stapelbaar.

Plantenlabels
Plantenlabels zijn onmisbaar in de tuin. Helemaal bij het zaaien, want in het begin lijkt alles op elkaar. Op de zaaibakjes schrijf ik meestal met watervaste stift de naam. Als ze later in een grotere pot komen, krijgen ze een eigen label. Ik heb al verschillenden zelf gemaakt. Het grootste succes zijn die van oude luxaflex. Je kunt ze zelf op maat maken. Ik heb ze ook van kurken op sateprikkers gemaakt. Maar die gebruikt in meer voor een compleet vak in de moestuinbak. En zo zijn er een heleboel opties. Wat dacht je van stokjes van waterijsjes of plastic messen. Op pinterest zijn ook heel veel ideeën te vinden. 

Kasjes
Ik vind de kweekkastjes ook onmisbaar. Je kunt ze handig op de vensterbank zetten en door de plastic kap drogen ze niet zo snel uit. Vaak hebben ze een ventilatie rooster. Je kunt ook zelf verschillende kastjes maken van plastic bakjes met folie of een leek aquarium met deksel. Het voordeel is ook dat de temperatuur wat warmer is en dat is voor een aantal planten handig. Pepers en Paprika's ontkiemen namelijk tussen 22 en 28 graden. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om verwarmde propagators te gebruiken. Bij mij komen alle kweekkastjes op een stelling met een aantal extra lampen voor het extra licht. Deze stelling pak ik in met reddingsfolie of zo'n mat voor op je vooruit van de auto. Het zilver reflecteert het licht en het blijft lekker warm in de mini kas.   
Van een piepschuimbak van de vismarkt heb ik met wat plexiglas ook een mini kas gemaakt voor buiten.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten