zondag 13 mei 2018

Plaatsgebrek

Het is weer eens zo ver...  Waar laat ik al mijn planten. Als je begint te zaaien lijkt het niet zoveel,  maar kleine plantjes worden groot.  Ik heb een kleine stadstuin.  Mijn achtertuin is 10 bij 5 maar daar staat ook nog een stenen schuur op,  heeft een terras en een kleine vijver.  Ook neemt het pad,  de containers de regenton en compostbak nog plaats in. Je snapt het al weinig plaats nog voor groente en fruit.  Met wat creativiteit en keuzes kom je toch een heel eind.


Pepers
Alle pepers hebben hij uiteindelijk plek gekregen. De meeste staan in potten  maar 5 hebben een plaatsje gekregen in de moestuinbak. In eerste instantie had ik hier meer plaats voor gereserveerd,  maar ja ook nog tuinbonen gekocht en die hadden ook plaats nodig.  Bijna alle jalapeños hebben een plaatsje gekregen in de toren.  Ideaal: veel planten op weinig ruimte.  Misschien wel niet de ideale grootte, maar ruimtebesparend. Als je ze in kleinere potten doet, is de plant wat kleiner en de opbrengst gewoon wat minder.


Tomaten
De tomaten hebben ook de vaste plek gekregen.  Hier had ik echt een probleem: te veel.  Ik had van al mijn 16 soorten 2 planten.  ik heb alleen plaats voor 16 planten onder het afdakje en dat is al  krap. Andere jaren heb ik tomaten in grote potten gekweekt maar dat was niet echt een succes.  Alleen de lage kerstomaat heeft dan ook een plaatsje gekregen in een pot.  Van alle soorten heb ik nu dus 1 plant en van de 'bewaartomaat' Mount Vesuvius heb ik er 2. De andere planten gaan naar de kas van mijn ouders.


Courgettes en pompoenen
Courgettes vind ik een fantastische moestuinplant. Heerlijke verse courgettes en eetbare bloemen. Ik heb een gele en een bolcourgette gezaaid.  Helaas nemen deze planten best wel plaats in,  dus geen plaats in de moestuinbak.  Vlakbij mijn appel boom heb ik nog zo'n 1,5m2 dus daar moeten ze komen. Ook heb ik pompoenen gezaaid,  maar daar heb ik helemaal geen plaats voor,  dus ook een verhuizing naar de tuin van mijn ouders.  Ik denk dat dit zelfde lot een paar stokdroogbonen zal treffen.


Potten,  flessen en bakken
Om mijn stadstuintje zit een schutting, dus daar kan ik van alles aan hangen.  Balkonbakken en flessen torens  staan vol met aardbeien en kruiden. De aardbeien beginnen al weer te bloeien,  een doorbloeiend ras,  dus de hele zomer oogsten.
De kruiden ben ik ook al aan het oogsten.  Voornamelijk bieslook,  maar ook peterselie en koriander. Verder heb ik daar tym,  een muntsoort en dragon.  De nieuw gezaaide soorten komen ook al op. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten