zondag 3 juni 2018

Peperliefde

Waar mijn peper liefde vandaan komt weet ik eigenlijk niet.  Mijn vader houdt van sambal,  maar ik deed dat nooit echt op mijn eten.  Ook in Guatemaka waar ik heb gewoond had ik niet de gewoonte om Chile op het eten te doen. Pas later toen  ik weer terug kwam in Guatemala kwam er Picamas (Jalapeño saus)  op de tostadas en kwam ik in aanraking met de de hete maar ook frisse Chiltepes. Ik weet nog dat ik tijdens de voorbereiding van een feestje deze pepertjes tussen mijn vinger en duim fijn kneep. Ik heb een week lang de pepersmaak aan mijn vingers gehad....


Kweken
Zo'n 4 jaar geleden heb ik mijn eerste pepers gekweekt. Eerst had ik wat zaden verzameld uit gekochte pepers. Een jaar later kwamen de zaden uit een ruilenvelop en wat zaden uit pepers uit Guatemala.  Ik had veel te veel soorten voor de kleine ruimte die ik heb.  Ondanks dat ik geen lampen had bij het zaaien, ging het toch best goed.  Genoeg planten waarvan de meesten in een pot kwamen.  Omdat ik het zonde vond om aan het eind van de zomer de planten te laten sterven,  stonden ze in de winter binnen. Ook dit is zonder al te veel moeite goed gegaan. Het jaar daarop had ik dus al een voorsprong met deze overwinteraars.

Verwerken
Tegen de tijd dat de pepers rijp zijn,  zijn ze bijna allemaal rijp. Ik kon er gewoon niet tegen eten.  Gelukkig houd ik van koken en zo ontstonden de  eerste simpele hete sauzen  Met de verschillende kleuren pepers maakte ik ook verschillende kleuren sauzen met andere ingrediënten.  Een jaar geleden ben ik begonnen met het fermenteren van sauzen zodat je een Tabasco-achtige saus krijgt.  In mijn droogmachine droog ik de pepers die ik soms vermaal tot peperflakes of poeder.  De mildere soorten worden (pikant)paprika poeder. 


Verzamelen
Ik probeer nog steeds verschillen soorten pepers te verzamelen. Omdat er zo veel verschillende zijn, heb ik gekozen voor  pepers uit centraal Amerika.  Ik merk dat er weinig  mensen zijn die deze specifieke soorten kweken.  En dat terwijl de oorsprong van de pepers daar ligt.  Dit jaar heb ik 3 nieuwe soorten bij. Van 2 weet ik de naam niet en de derde is de Chamborote.  De 2 onbekenden zijn heel verschillend: de een lijkt een Chinense en de ander lijkt een grote hoge plant te worden, net zoals de Chile Huerta ook uit Guatemala.  Ik ben benieuwd.  Mocht je nog een soort hebben uit Centraal America of Mexico: ik ben geïnteresseerd!  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten