zondag 24 juni 2018

Oogst west, thuis best

Dit geldt ook zeker voor de groente uit de tuin. Nu de oogst langzaam op gang komt, kom ik er weer achter hoe fijn en lekker dat is. Deze week heb ik voor het eerst weer meerdere malen gegeten uit de tuin. En ook de eerste peper kon ik niet meer laten hangen. Ik had al eerder weer een Jalapeño peper in de supermarkt gekocht, maar die viel erg tegen. Niet alleen qua smaak, maar helemaal qua pittigheid. Dit was niets anders dan een groene paprika. Maar deze eerste Jalapeño peper uit de tuin, was totaal anders. Heerlijk heet en fris van smaak. Dit is een Jalapeño M, ook wel Jalapeño jumbo of Jalapeño Santiago genoemd. Deze is iets groter dan de normale, alleen ik heb hem eerder geoogst. Je kunt de pepers natuurlijk ook rood oogsten. Dat ga ik ook zeker later doen om ze te drogen en te roken zodat ik Chipotle pepers heb, die ik misschien wel ga gebruiken voor een saus. Deze week dus veel geoogst.

Tuinbonen
Dit was mijn eerste jaar dat ik tuinbonen heb gekweekt. Maar ik ben ook gelijk om. Ik had geen bonen om zelf te planten, maar gebruik gemaakt van gekochte plantjes. Ze hebben wel wat last van de zwarte bonenluis, maar dit heeft verder niet veel consequenties voor de groei. Ik hebeze week dus een bak vol grote peulen geoogst. Deze heb ik gedopt en kort gekookt. Daarna heb ik een aantal nog een keer gedopt (dubbelgedopte bonen)  en gegeten met met een gebakken uitje en tomatensaus. Ik had dus  niet  eerder tuinbonen gekweekt, maar ook nog nooit vers gegeten. Maar deze topper komt volgend jaar ook weer in mijn stadstuin. Er hangen nu nog een paar peulen aan, dus later nog een tweede oogst.

Bietjes
Elk jaar heb ik ook bietjes in de tuin. Dit jaar 2 soorten: rode ronde kogel en de Chioggia biet. Dit is een mooie biet die je ook rauw, als je hem in dunne plakjes snijdt, kunt eten. Bij het schoonmaken, zag ik dat ik alleen maar deze soort had geoogst. Andere jaren had ik deze ook gekookt en dan vond ik hem niet zo lekker. Daarnaast is de kleur na het koken ook niet meer zo mooi. Ik heb dan ook besloten om de bietjes heel kort te koken. Het resultaat was een heerlijke biet, die ik een salade met appel, walnoot en kaas heb verwerkt. Ook hier staan nog wat kleinere bietjes in de bak, die nu wat meer ruimte hebben om verder te groeien. 

Aardbeien
De eerste oogst van de aardbeien is nu ook aan het eind. Het zijn doordragers, dus nu komen er weer nieuwe bloemen aan. Na de winter leken deze planten niet fantastisch goed. De staan in bakken en daardoor wel gevoeliger voor vorst, maar ze hebben het gered. En ook de planten die in de flessentorens zitten, hebben het overleefd. Het zijn kleine zoete bommetjes. Niet zo groot als uit de winkel, maar vele malen lekkerder.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten