zondag 10 februari 2019

Pepers zaaien

Het is dan nu eindelijk februari. Voor mij de start voor het zaaien. Pepers zijn de eerste soort waarmee ik begin. Pepers hebben nou eenmaal een lang groeiseizoen. Met een beetje hulp van kunstlicht kun je ze nu zaaien. Heb je geen extra licht, dan zou ik nog wat langer wachten. De zaden ontkiemen wel in het donker, maar eenmaal boven hebben ze toch echt wel voldoende licht nodig. En dat hebben we nu nog niet. Toch merk ik al dat de dagen wat langer worden en bij zonnig weer helemaal. Ik kan niet wachten tot de lente begint. Pepers zijn dus mijn eerste zaailingen en straks komen daar andere planten  bij, maar daar zal ik een andere blog over schrijven. Deze keer dus mijn pepers. 
Keuze
Eerder heb je kunnen lezen, dat ik een keuze heb moeten maken. Ik heb gewoon te veel zaden en te weinig plaats. Het liefst zou ik alle soorten kweken. Het is een mooie mix geworden tussen kleuren, vormen, smaken en hitte. Voor mij hoeft het niet extreem heet. De volgende pepers en paprika's heb ik gekozen: Aji Mochero Lemon, Aji White Fantasy, Ancho Grande /Poblano, Biquinho, Bulgarian Carrot, Cascabel, Chile de Arbol, Chinese 5 Color, Guaque Criolla, Guaque Mex, Habanada, Habanero Black, Habanero Manzano Red, Jalapeño Chichimeca, Jalapeño Guatemala, Jalapeño M, Jalapeño Purple, Jalapeño Sweet, Rio Grande, Santa Fe Grande, Kalosca Paprika, Padron, paprika Enjoya, Paprika iko iko, Paprika kolobok, Paprika Macho, Paprika Mini Bell Chocolate

Zaaien
Ik heb de pepers in kokospluggen gezaaid. Deze zijn klein je ze nog niet gebruikt. Op het moment dat je ze in water zet, zuigen zich vol en zie je een soort van netje eromheen zitten. Dit houdt het mooi bij elkaar. Kokos is ideaal want heeft nog geen voedingstoffen waardoor je plantje niet verbrand. Ik heb de pluggen in een houder gezet en die weer in een bodem van een kweekkastje. Als je gebruikmaakt van warm water, zijn de pluggen gelijk op temperatuur. Per soort heb ik 2 pluggen gebruikt. In ieder plug stop ik twee zaadje. De zwakste knip ik later weg, zodat de wortels van de ander niet worden beschadigd. In mijn lijst heb ik de pepers genummerd en deze nummer heb ik op een klein label gezet. 
Kweekkas
Voordat ik ging zaaien heb ik mijn minikweekkastje weer in de kamer gezet. Met aluminium noppenfolie heb ik dit bekleed. Zo blijft het lekker warm en weerkaatst het licht in het hele kastje. In het kastje heb ik 2 tl-buizen en een geschakelde ledverlichting met blauw en rood licht. Extra warmte heb ik niet nodig om dat de lampen een klein beetje warmte afgeven. Het licht is eerst niet nodig voor het ontkiemen, maar geeft dus die extra warmte die ze wel nodig hebben. Nu is het kastje nog vrij leeg, maar straks zal het weer helemaal vol staan. 
Verzorging
Zorg dat de aarde of in mijn geval de kokos niet te nat is, maar ook niet te droog. Controleer dit iedere dag. Het beste is om een plantenspuit te gebruiken, zo kun je goed doseren. De blauwe lampen zorgen dat je plant goed groeit, de rode lampen zijn vooral voor de bloemvorming. Planten hebben ook donker nodig, dus zorg dat je het licht tussen 12-14 uur aanzet. Succes met het verzorgen van de kleine plantjes. 

2 opmerkingen:

  1. moeten de peper onder een laagje zand worden gezaaid of kiemen ze ook als je ze bovenop legt ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. pepers kiemen in het donker, dus beter iets in de aarde. Sla is bijvoorbeeld een lichtkiemer, daar plaatst je de zaadjes boven op de aarde. groet
    Sonja

    BeantwoordenVerwijderen