zondag 3 februari 2019

zaaimateriaal

Nu ik de keuze heb gemaakt voor de pepers en tomaten kan ik verder met de voorbereidingen. De pepers ga ik binnen nu en 2 weken zaaien, dus is het tijd om te kijken wat voor zaaimateriaal ik allemaal nog heb. En met zaaimateriaal bedoel ik dus niet de zaden, maar al het andere wat je eventueel zou kunnen gebruiken om het te vergemakkelijken. Het zaaien vind ik altijd weer, leuk, maar is ook best wel arbeidsintensief en wat ik het minst vind, is mijn zaaiopstelling. Deze komt weer in de woonkamer te staan en dat ziet er niet altijd even mooi uit. Maar ja, ik wil ook pepers, paprika's en tomaten kunnen oogsten en deze eerste vragen nou eenmaal een lang seizoen. Ik zou natuurlijk ook plantjes kunnen kopen, maar dan heb je niet zoveel keus. Deze week schrijf ik over alle soorten zaaihulpmiddelen die je zou kunnen gebruiken.


Zaaiaarde
Voor het zaaien van de zaden is het aan te raden om speciale zaaipotgrond te gebruiken. Gewone potgrond zit te vol met voedingsstoffen die kunnen zorgen dat je tere plantje verbrandT. In de eerste tijd heeft je plantje namelijk nog geen extra voedingsstoffen nodig. Alle energie tot aan de kiemblaadjes komt gewoon uit het zaadje en later door de fotosynthese van de eerste blaadjes. Je kunt gewoon een bakje maken met een laagje zaaipotgrond. Om vliegen tegen te gaan kun je na het zaaien het afdekken met wat brekerszand. Let trouwens wel op dat je de zaaiaarde een dag voordat je gaat zaaien op kamertemperatuur brengt. Ander materiaal waar je op kan zaaien is vermiculiet of steenwol. Bij de Ikea zie je nu ook steenwol in de aquaponics systemen. 


Bakjes, (pers)potjes, deno of pluggen
Er zijn verschillende methodes om te komen tot de eerste miniplantjes. Zelf gebruik ik voor de pepers en tomaten cocospluggen. Ik vind het ideaal om dat ze stevig zijn en individueel. Dat is vooral het verschil met een grote bak. Als je later de plantjes verplant beschadig je de wortels niet bij individuele potje. Je kunt ook kiezen voor (zelf) geperste potjes met een potjesperser of potjes maken van krantenpapier met een potjesmaker. Ook kun je zelf knutselen met eierdozen of plastic bekers gebruiken. Een andere methode om pepers te laten ontkiemen is de Deno methode. Je doet dan de zaadjes in vochtige koffiefilters in een plastic zakje. Ik heb dit nog nooit geprobeerd, maar hoor er wel goede ervaringen over. 


Water, licht en warmte
Dit zijn toch wel de belangrijkste 3 zaken bij het ontkiemen van plantjes. De pepers en tomaten ontkiemen in het donker, maar hebben daarna wel licht nodig. De pepers ontkiemen het beste tussen de 24-28 graden. Zorg dat de zaden niet uitdrogen, maar ook niet te nat zijn. Om dit alles te controleren, kun je een complete kweekkast maken met kunstlicht, een warmtematje en afdekbakken zodat het vocht niet verdampt. Je kunt ook heel creatief een kastje maken van  een aquarium, champignonbakjes of andere plastic bakjes. Deze plaats je dan op de vensterbank (licht) en boven de verwarming (warmte). Het is dan minder gecontroleerd, maar werkt ook zeker wel. De eerste jaren heb ik dit ook zo gedaan. Als je geen extra licht hebt, kun je beter ook wat later gaan zaaien, omdat nu de dagen nog niet zo lang zijn. 


Aandacht
Misschien wel het allerbelangrijkste is aandacht. Kijken of ze niet te nat zijn of niet te droog. Kleine potjes worden snel nat, maar ook snel droog. Gebruik een plantenspuit. Het leukste is iedere dag kijken of ze al boven komen piepen. Ik ben altijd benieuwd welke soort als eerste kiemt. Hoe constanter de temperatuur in het begin (ook 's nachts), hoe beter ze ontkiemen. En vergeet geduld ook niet. Er zijn pepersoorten die wel tot 3 weken duren met ontkiemen. Succes met zaaien. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten