vrijdag 2 september 2016

Alle ballen eh.. zaden verzamelen!

Langzaamaan beginnen we tegen het einde van de zomer te komen. Nou ja zomer.... Dit jaar niet echt een geweldige zomer. Als ik zo om me heen hoor en zie bij anderen is dit moestuinjaar niet echt geweldig geweest. Ik mag overigens niet echt klagen. Bij mij is er ook wel wat mislukt, maar dat heb ik ook ieder jaar. Waar anderen de complete tomatenoogst moeten weggooien vanwege de phytoftora, lijkt het bij mij wel mee te vallen. Ook ik heb een aantal planten waar de schimmel heeft toegeslagen, maar vaak alleen de bladeren en hebben de tomaten gewoon aan de plant kunnen rijpen. 
Je ziet de natuur inmiddels ook veranderen. Een aantal planten zijn aan het eind van hun cyclus. Je ziet dat de bladeren minder mooi zijn en zelfs al gaan verkleuren. De bloemen zijn inmiddels uitgebloeid en hebben zich tot een vrucht ontwikkeld. Deze vrucht zit vol zaden en die kunnen we dan ook vaak weer gebruiken en soms hangen ze gedroogd aan de plant. Het is nu dan ook de ideale periode voor het verzamelen van zaden. Als je dit goed doet, kun je de zaden weer voor volgend jaar gebruiken. In deze blog geeft ik je wat voorbeelden en tips van planten waarvan je het zaad goed kunt verzamelen. 
Zorg dat je je zaden droog en donker bewaard. Meestal bewaar ik de zaden eerst in koffiefilters voordat ze in een zakje terecht komen.
Tomaat
Bijna alle planten maken een vrucht aan. Bij sommige planten eten wij dan ook de vrucht met de zaden. Voorbeelden hiervan zijn de tomaat, peper en aardbei. De echte liefhebbers van pepers eten die met zaad en al op. Bij een paprika haal je ze vaak er uit. Bij de aarbei zitten de zaden niet in de vrucht maar aan de buitenkant.  
Het verzamelen van de zaden van een tomaat is niet moeilijk. Op dit moment liggen de winkels ook vol met verschillende tomatensoorten. Het is dan nu ook het moment om van je favoriete tomaat het zaad te verzamelen. Zorg er voor dat je geen Hybryde of F1 tomaten gebruikt, maar bijvoorbeeld Heirloom tomaten. Dit zijn vaak de bijzondere tomaten.  
Om te zorgen dat de zaden volgend jaar ook goed ontkiemen is het beter om de zaden te laten fermenteren, zodat de harde schilletjes los komen. Dit doe je op de volgende manier:
Haal de zaden uit de tomaat en doe ze samen met het vocht in een klein bekertje met wat water. Laat dit ongeveer 5 dagen staan op een warme plaats. Zorg er voor dat het niet uitdroogt en vul eventueel bij met water. Je zult zien dat het begin te rotten en te schimmelen. Schep deze drap er af en doe de zaden in een grotere kom die je vult met veel water. Laat dit ongeveer een kwartier staan. De prut en de onrijpe zaden komen boven drijven. Schep dit er af en spoel de overige zaden een paar keer goed af. Deze zaden laat je dan weer een paar dagen op een schoteltje drogen. Bewaar de zaden op een koele droge plek.
Bloemen
Naast de groente en fruit die ik kweek, staat er ook nog bloemen in mijn tuin. Een aantal zijn eenjarig. Hiervan verzamelen ik dan ook de zaden zoals de goudsbloem en zinias. De zaden van goudsbloem lijken soms net buitenaardse wezens..
Er zijn ook een aantal planten die tweejarig of vast zijn ook daarvan verzamel ik zaden, zodat ik nieuwe planten heb. Vooral bij tweejarige zorg ik dat ik altijd ieder jaar zaai. Voorbeelden hiervan zijn de akelei en de lupine. De zaden van de akelei zijn net sambaballen. Als je ze heen en weer schut hoor je de zaden. De zaden van de lupine liggen in een peul. Ze zijn dan ook familie van de bonen. 
Eetbare zaden
Er zijn ook heel veel zaden die worden gebruikt in de keuken. Voorbeelden hiervan pompoenpitten, zonnebloempitten, venkelzaad, korianderzaad. Deze zaden zijn ook heel gemakkelijk te verzamelen. Ze rijpen mooi aan de plant. Ook vogels vinden zaden erg lekker. Ik laat dan ook altijd een paar zonnebloemen in takt en deze laat ik drogen. In de winter hang ik dan de gedroogde zonnebloemen op voor de vogels. De pompoen- en zonnebloemzaden kun je ook heerlijk zelf eten. Het is een hele klus om ze te pellen, maar zeker de moeite waard. 
Ik heb ook lekker recept met voor het roosteren van deze zaden. 
  • pompoenpitten of zonnebloempitten
  • 1/2 theelepel korianderzaad
  • 1/4 theelepel venkelzaad
  • Peper en zout
  • Olijfolie
 Verwarm de oven voor op 180 graden Stamp de andere zaden heel fijn in een vijzel.Kook de pompoenpitten in ruim water met een snuf zout 20 minuten. Dep daarna droog.
Leg de pompoenpitten op een met bakpapier bekleedde bakplaat of in een ovenschaal en besprenkel met de olijfolie. Strooi de kruiden erover en breng op smaak met peper en zout.
Plaats de pitten ongeveer 40 minuten in de oven totdat deze knapperig en goudbruin zijn. Controleer na ongeveer 25-30 minuten even of ze niet verbranden. Eventueel kun je de pitten ook roosteren in de koekenpan. 

Eet smakelijk!

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten