vrijdag 24 februari 2017

De hoogte in

Ik heb vorig jaar ook al een blog geschreven over verticaal tuinieren of zoals ik het noem creatief omgaan met ruimte. Dit is nog steeds een van de meeste gelezen blogs. Ik merk dat het steeds populairder wordt. Sowieso wordt het tuinieren steeds populairder ook in de stad in een klein tuintje en op het balkon. Daarvoor zijn de verschillende oplossingen dan ook ideaal. Deze keer dus ook weer een blog met ideeën om verticaal te tuinieren. 










foto:firstlawnshop.co.uk
Stapelbarepotten
In de vorige blog schreef ik dat ik hoopte dat Ikea deze potten weer zou krijgen. Helaas heb ik ze niet meer in het assortiment gezien. Wel heeft Elho nu van die potten. Je kunt er 5 boven op elkaar zetten. Op de website hebben ze ze in allerlei kleuren, helaas heb ik ze in de winkel enkel in saai zwartgrijs gezien. Ik wil ze dit jaar voor een aantal pepers gaan gebruiken. Omdat het tegenwoordig een trend is zie dit soort potten ook bij planthetsimpel en andere winkels en webshops.





foto:enverdeworld.com
Nieuwe concepten
Aangezien moestuinieren steeds populairder wordt ook in de stad met een kleine tuin of balkon zie ook steeds meer nieuwe producten. Ik kwam via een andere blog bij Altifarm. Een verticale systeem met 4 bakken met een totale oppervlakte van 1m2. Ze hebben ook allerlei extra's zoals ledgroeilampen, wieltjes en een soort van overkapping zodat je een mini kas hebt. Het is wel redelijk prijzig, maar ziet er erg mooi uit.



DIY
Ik vind het zelf leuk om alles zelf te knutselen. Ik heb bijvoorbeeld een aantal flessentorens. Dit zijn frisdrank flessen die onder elkaar hangen. In een eerder blog ook over verticaal tuinieren heb je hier ook over kunnen lezen. Je kunt de flessen ook horizontaal hangen. Ze zijn dan minder diep, maar ideaal voor bijvoorbeeld sla. Vorig jaar ging dat bij mij prima. Je moet wel oppassen dat de planten niet verdrogen. Pallets zijn ook ideaal om een verticale tuin te maken. Op Pinterest vind je hier ook allerlei ideeën. Pas op dit is wel verslavend...

Rekken
Je kunt er ook voor zorgen dat bepaalde planten zoals pompoenen en bonen mooi omhoog klimmen bij een rek of stokken. Zo nemen ze minder plaats in en onder dit rek heb je weer ruimte voor andere planten die het goed doen in de schaduw. Ik heb een aantal stokken die ik als een tipi bij elkaar zet en daar de pompoenen bij op laat groeien.  Door verticaal te tuinieren kun je de ruimte wat efficiënter gebruiken. Het vraagt overigens wel wat meer voorbereiding,maar dat maakt het ook wel weer leuk. Ook hier genoeg ideeën te vinden op Pinterst.

Hebben jullie ook nog wat creatieve ideeën of oplossingen voor ruimte gebrek?     
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten