vrijdag 10 maart 2017

Klaar voor de start

Eindelijk maar toch was het wat aangenamer weer en kon ik na al die maanden weer wat in de tuin doen. En dat was ook wel nodig. In de winter doe ik eigenlijk niet zo heel veel aan de tuin. Er zijn mensen die speciaal grondverbeteraars planten, maar ik heb op de lege plaatsen alleen mijn eigen compost over de tuin verspreid. Voordat het echt winter was heb ik nog wat planten kunnen verplanten, maar meer dan dat heb ik dan ook niet gedaan.
De eerste grote klus wat het opruimen van het mais. Gelukkig heb ik er toch nog de hele winter van kunnen genieten. Er zaten mooi vogels tussen verstopt en gaf nog wat hoogte in de tuin. Meer dan dan was het helaas niet.  Dit is nu dus eindelijk opgeruimd.

Moestuinbakken
In een aantal bakken had ik nog wat wintergroente staan. Een deel heb ik geoogst en een deel is niet veel meer geworden. Er staat nog wat zielige prei. Deze krijgen van mij een nieuw plaatjes in de bakken. De bonen die vorig jaar ook in een van mijn bakken stonden heb ik als bedekking over de aarde heen gelegd. Het was nu ook tijd om deze te verwijderen. De bakken zijn klaar om gevuld te worden met zaden en plantjes.



Lucht en voeding
Aangezien mijn bakken gevuld zijn met kokosvezels, vermiculite, compost en aarde is alles lekker luchtig. Ik hoef dus niet te spitten. Zo voor dat ik weer ga zaaien, vul ik de bakken weer wat aan met compost. Dit doe ik op bijna alle plaatsen behalve waar ik wortelen ga zaaien. Deze houden juist van een arme grond. 




Vakken
Mijn bakken hebben een afmeting van 160 cm bij 120 cm. Ik maak dan ook vakken van 40x40 cm. Dit doe ik door een latje te gebruiken, maar ik heb het ook wel gedaan met een stukje touw om een spijkertje op de rand van de bakken. Ik ga dit jaar ook  luxaflex gebruiken. Ik heb dit eerder online gezien. Naast vakkenscheider kun je luxaflex ook als planten labels gebruiken. Ik had op zolder nog eentje liggen, dus in ieder geval voldoende voor deze zomer.

Terras
Mijn terras moet nog een schoonmaakbeurt met wat schoonmaakazijn krijgen. Je moet niet te veel gebruiken, want dan wordt de grond weer te zuur.  Een bosbes houdt hier dan wel weer van. Dus dat komt mooi uit want die staat naast mijn terras. Deze begint ook al weer uit te lopen zoals je hiernaast ziet. Voor het onkruid tussen de stenen gebruik ik een onkruidbrander. Vorig jaar gekocht en super handig. Hoef ik niet meer om de knieën. 





Klaar voor de start 
De moestuin is er in ieder geval klaar voor. Nu het weer nog. Hopelijk wordt het een 'normaal' moestuin jaar met langzaam oplopend voorjaar en een warme zomer met weinig regen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten