vrijdag 24 maart 2017

Maartse Moestuin

Wat waren de afgelopen dagen toch prachtig. Heerlijk zonnig met nog koude nachten. Als je een beetje uit de wind in de zon zit, is het heerlijk. De natuur weet ook dat het lente is en de nieuwe cyclus begint weer opnieuw. In maart kun je ook al allerlei groenten zaaien, zoals peultjes, wortels, radijs, snijbiet. Daarnaast is het ook tijd om de plantuitjes de planten. Ik had uien gezaaid. Helaas zijn die niet opgekomen, dus toch maar plantuitjes gekocht. Ook is het tijd om allerlei bloemen te zaaien. Ik heb in mijn kweekkas binnen Zina's en Petunias gezaaid. Mooie bloemen die straks ook de bijen en vlinders aan moeten trekken.
Deze keer een blog over wat er nu alweer in mijn moestuin gebeurd. Hopelijk blijft het van dit weer en loopt de temperatuur lekker op. Helaas hier in het hoge noorden zijn de temperaturen toch 2 graden lager dan het landelijke gemiddelde.


Kruiden
De kruidentuin begint al weer lekker. Ik heb de salie en het currykruid al eerder gesnoeid en binnenkort ook de rozemarijn en tijm. De wortels van de munt hebben zich gedurende de winter al weer lekker ontwikkeld en woekert al weer op plaatsen waar ik ze niet wel hebben.  De eersten blaadjes heb ik al weer gebruikt voor het eten. De bieslook en daslook zijn al weer op volle sterkte. Bieslook gaat de hele zomer door, maar daslook is een echt voorjaarskruid. Deze staat overigens niet bij de andere kruiden, maar in de achtertuin op een wat schaduwrijke plaats. Het is ook mooi om te zien dat de lavas ( maggiplant) al weer op komt. Eens kijken tot welke hoogte hij dit jaar reikt. Een super kruid als je minder zout wilt gebruiken in sauzen en soepen.

Moestuinbakken
In de bakken staan verschillende plantjes die ik al eerder koud had voorgezaaid. Ze hebben2 weken geleden  een plaatsje gekregen in de moestuinbak. Ik heb daar met tuintunnelfolie 2 kleine 'tunnels" gecreëerd zodat ze iets meer beschermd zijn tegen de elementen. De broccoli en snijbiet staan er mooi, maar klein bij. Ze moeten dan ook nog een betere wortelgestel ontwikkelen voordat ze zelf verder gaan groeien. Ik heb al radijs en wortels gezaaid.  De radijsjes komen al mooi op. In 1 vak heb ik 3 soorten gedaan. De peultjes had ik ook eerst voor gezaaid en ook 2 weken geleden in de bak gezet. Hier kun je ook al duidelijk zien dat ze zijn gegroeid. Ik heb deze week nog wat bijgezaaid in de volle grond.

Kweekastje buiten
De tafel buiten staat inmiddels ook al vol. Ik heb hier nog verschillende soorten groenten staan. Deze heb ik allemaal binnen voorgezaaid en staan nu buiten te wachten om uitgeplant te worden. Je kunt ook zien dat ze een overgang hebben gemaakt van binnen ( wel koud) naar buiten. Hierdoor worden het wel sterke planten. Ik heb een oude struikerwt van Taco's Tuinen gekregen. Het idee is dat we gezamenlijk deze oude soort in stand houden. Deze erwt kan ook in potten, dus dat ga ik proberen. Deze zijn 2 weken geleden gezaaid en je ziet ze al ontkiemen. De latyrus ( reukerwt) staat ook al buiten om af te harden. Dit is een niet eetbare erwt. Ik vind het gewoon mooi en trekt straks bijen en vlinders aan. 

Kweekkastje binnen
Binnen is er ook vanalles aan het groeien. Ik heb een klein plastic kweekkastje gekocht en deze staat in de woonkamer. Ik heb er een aantal TL lampen in geplaatst en omwikkeld met reddingsfolie. Dit reflecteert mooi het licht en houdt ook de warmte binnen. In het kastje staan mijn  pepers in verschillende stadia. Een aantal net ontkiemd anderen al verpot en als grotere plant. De tomaten zijn inmiddels ook gezaaid. Dus als je tomaten wilt, begin dan nu  met het zaaien. Ik heb dit jaar 16 soorten. Ik hoop dat ik overal een plaatsje voor heb.... Gelukkig hebben mijn ouders een kas en die willen ook altijd wel tomaten. De tomaten krijgen ook al weer hun eerste 2 blaadjes dus bijna tijd voor het verpotten. Ik ga trouwens ook nog Heinz Tomaten Ketchup tomaten zaaien. Zaadjes gekregen via de Facebookpagina. Dus als je deze ook wilt vraag ze dan aan. Je kunt later ook mooie tuinartikelen winnen. 
     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten