zondag 9 juli 2017

Een hete zomer

Het belooft een hete zomer te worden als het aan mij ligt. Mocht het dan wat tegenvallen dan heb ik mijn pepers nog. Deze zorgen in ieder geval weer voor wat hitte. Mijn pepers hebben verschillende leeftijden variërend van een paar maanden tot 2,5 jaar. Begin dit jaar heb ik een aantal nieuwe pepers binnen gezaaid. Een aantal hebben overwinterd op zolder, maar dat was dit jaar minder succesvol dan vorig jaar. Een paar hebben dit maar overleefd. En dan had ik nog een aantal pepers in de woonkamer. Op 1 na staan al mijn pepers nu buiten. Ik merk dat ze het daar nu beter doen. Ze hebben minder last van luizen en een betere vruchtvorming. 
Deze keer neem ik jullie mee in mijn peper verzameling.

 


Annuum
Ik heb dit jaar vooral nieuwe annuum soorten gezaaid. Deze zijn gemakkelijker te kweken soorten want ze groeien veel sneller  dan andere soorten . Ik wilde vooral jalapenos maar daar zijn veel niet van opgekomen. Ik heb er er nu in totaal 4 planten in de moestuinbak staan. Ze beginnen nu dan ook eindelijk wat meer te groeien en de eerste bloemen bloeien. Bij de andere annuum soorten zoals de witte Hongaarse peper en de  Minibel Chocolate zitten er al grote pepers aan. Het is nog even wachten tot ze rijp zijn. 

Guatemala
Ik heb verschillende soorten uit Guatemala, waarvan de meeste ook annuum zijn. Het is wel grappig om te zien dat er hele kleine gedrongen soorten zijn zoals de cobanero. Andere soorten gaan gelijk te hoogte in zoals de Guaque. Deze heeft ook al de eerste pepers. Straks heerlijk om er chiles rellenos van te maken. Dan heb ik nog 2 soorten chiltepes. Deze kleine soort is de oorsprong van alle pepersoorten, tenminste dat denkt men. Ik heb 2 planten binnen staan in een pot. Deze geeft nu rijkelijk kleine pepertjes. Van de andere heb ik begin dit jaar een Bonsai gemaakt. Om de plant klein te houden heb ik al een paar keer de knoppen er uitgeknipt. Hij begint nu al mooi zijn vorm te krijgen
Aji
Aji is de naam die vooral in Zuid-Amerika wordt gebruikt om een peper aan te duiden. Je heb daar veel Baccatum pepers. Dit jaar heb ik ook een paar nieuwe gezaaid. Deze beginnen  ook al aardig de hoogte in de schieten en krijgen ook de eerste bloemknoppen. Hopelijk zijn ze net zo lekker als de Aji Amarillo. Helaas heeft  deze beroemdste Peruaanse peper de winter niet overleefd. Eens kijken wat de Aji Limon en Aji Ahuachapau dit jaar doen.
Heet
De hete soorten zijn vaak de Chinese soorten waar de Habaneros onder vallen. 3 van mijn overwinteraars vallen onder deze groep. Eentje weet ik niet meer welke soort dit is, omdat hij geen label meer heeft. Een verrassing dus. De andere zijn: Habanero Orange en Fatali Yellow. Dan vergeet ik nog mijn Scotch Bonnet. Ik geloof dat van al mijn soorten ,deze de meeste opbrengst heeft gegeven in de afgelopen jaar. Daar waar ik vorig jaar ongeveer 3 x heb geoogst met elke keer een stuk of 10 pepers per keer, hangt hij nu helemaal vol met een stuk op 40 nog groene pepers!

 

Bijzonder
Voor mij de meest bijzondere soort is mijn 7 caldos. Een Pubenscens soort. Ik heb deze plant nu 2,5 jaar en dit jaar voor het eerste geeft hij  meerdere bloemen. Helaas heb ik nog niet gezien dat er zich een pepers vormen. Deze soort pepers duurt vrij lang qua kieming, maar kan daarentegen goed tegen koudere omstandigheden. Hij heeft een harig blad, vandaar ook de soortnaam Pubenscens. De bladeren zelf hebben ook al een zoete fruitige en licht pittige geur. Ik heb deze zaden ook meegenomen uit Guatemala en heb ze in 2 kleuren geel en rood. Andere namen voor deze pepers zijn: Chile loco en Chile de caballo.

Wie van jullie heeft nog soorten uit Mexico, dan wil ik graag ruilen voor volgend seizoen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten