zondag 8 april 2018

Lente!

Het is eindelijke lente...yeah! Nu begint het stadstuinieren dan echt. Omdat in de dagen voor deze warmte nog wat regen is gevallen, zie je de natuur wakker worden. Gisteren heb ik mijn voortuin weer mooi gemaakt. Mijn voortuin is vooral een siertuin met wat gras en een klein terras met een bankje voor de middagzon. Toch heb ik tussen de sierplanten ook eetbare planten staan. Zo wordt ieder jaar mijn kruidentuin bij de voordeur groter. Dit jaar krijgt de amaranth ook een plekje, waar voorheen mijn rozen stonden. Deze doen het al jaren slecht, dus worden ze opgeofferd. Naast de kruiden heb ik een vijgenboompje en een gojibes staan. Van de vijgenboom heb ik al eerder mogen oogsten. Hopelijk heeft hij niet al te veel last gehad van de vorst. Ik heb hem afgedekt, dus afwachten. De gojibes heeft nog nooit bessen gegeven. Kijken wat hij dit jaar doet. Dit weekend dus druk geweest met van alles in de tuin en in deze blog kun je lezen wat ik allemaal nog meer heb gedaan.

Van binnen naar buiten
Op mijn slaapkamer stonden meerdere bakjes met zaaigoed. Op de slaapkamer is het niet heel erg warm dus de overgang van binnen naar buiten was qua temperatuur niet groot. Eerder deze week heb ik de bakjes dan ook buiten gezet om al vast te wennen. De slasoorten waren al zo groot dat ze nu ook een plekje in de bakken hebben gekregen. Ook de bietjes zitten nu in de moestuinbak. De een zegt dat je bietjes gelijk in de volle grond moet zaaien de ander zaait ze wel binnen voor. We gaan zien wat het wordt.

Verspenen
De broccoli en de Chinese kool hadden inmiddels ook hun eigen blaadjes gekregen, naast de kiembladeren. Deze zijn nog te klein om direct in de bak te plaatsen dus die heb ik verspeend. Ze hebben nu een groter potje, zodat ze zich beter ontwikkelen en later in de bak gaan. Ze staan  in een soort van koude bak; een viskist van piepschuim en plexiglas er boven. Ik had geen tuinbonen bemachtigd om te zaaien, dus toen ik deze zaterdag tegen kwam bij de kweker heb ik de plantjes gekocht. Ze zijn al mooi groot en dus kregen ze gelijk een plaatsje in de bak. Scheelt weer zaaien.

Bloemen
In mijn tuin heb ik ook altijd bloemen. Ik vind ze altijd mooi en ze trekken vlinders en bijen aan die weer goed zijn voor  onder andere de tomaten, peulvruchten en pepers. Ik heb vandaag wat sierbloemen gezaaid zoals Diantthus, Chinese Aster en Zinia's. De geurerwten ontbreken ook niet. Dit is trouwens een peulvrucht die je niet kunt eten omdat ze giftig zijn. Deze krijgt net als vorige jaar weer een plekje in een balkonbak achter mijn loungeset. Hij groeit dan mooi bij de schutting omhoog en geeft dan een heerlijke geur af, als we daar zitten.

Voeding
Vorige week heb ik gratis compost gehaald bij de gemeente. Dat doen ze elke jaar tijdens de bloemetjesmarkt op Goede vrijdag in Groningen. De compost heb ik mooi verspreidt in de achtertuin, waar straks de tomaten komen te staan. Daarnaast heeft het kleine fruit zoals de framboos, bosbes en braam ook wat gekregen.Wil je meer lezen over voeding en compost? Lees dan een eerdere blog.  Eerder deze week voordat het ging regenen heeft mijn gras al wat extra voeding en kalk gekregen. Dat was ook wel nodig want het staat vol mos. Met een hark heb ik geprobeerd het meeste er uit te trekken, maar wat een werk...
Al met al een druk weekendje stadstuinieren. Wat hebben jullie allemaal gedaan? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten