zondag 16 september 2018

Niet voor watjes

Eerder in mijn blog kon je al lezen hoe goed de pepers het dit jaar doen. Het zijn mooie grote planten met flink veel pepers. Eerder heb ik je al verteld hoe ik de Jalapeños en Peperocini's heb ik gemaakt. Dit waren ook de eerste grote hoeveelheden van de pepers. Inmiddels heb ik van de andere soorten ook al genoeg geoogst om ze te kunnen verwerken. Ik vind het leuk om steeds weer een nieuw recept te proberen. De collectie met sauzen wordt ook steeds groter. We hebben die van vorig jaar nog steeds niet op. Bij iedere maaltijd kiezen we dan ook een soort. Deze keer neem ik je mee met het verwerken van de pepers van dit jaar.

Jalapeños
De eerste oogst dus ingemaakt en nu de tweede oogst laat ik mooi rijp worden. Ik heb in ieder geval 5 soorten: TAM, M, Chichimeca, Purple en een normale waarvan ik er 2 heb. 1 uit Guatemala en de andere denk ik uit de winkel, dus weet ik niet wat voor variëteit dit is. De TAM en de paarse zijn helemaal niet pittig, een paprika met wat pit. Toch ga ik ze allemaal gebruiken voor een Chipotle saus. Chipotle zijn gerookte rode jalapeños. Ik ga ze eerst drogen en daarna roken op een paar kooltjes in mij COBB barbecue en daarna verwerken verwerken tot saus.

Aji's
De aji's hebben het bij mij ook nog nooit zo goed gedaan. Ik heb een Ahuachapau, een Amarillo en een Lemon Drop. In Zuid-Amerika maken ze hier ajipasta van. Onmisbaar in de Zuid-Amerikaanse keuken. In Latijns Amerika krijgen pepers een andere naam in de gedroogde vorm. Een gedroogde Aji Amarillo heet een Aji Marisol. Met beide kun je Aji pasta maken. Bij beide vormen ontdoe je de peper van de zaden en de witte hete delen. Bij de verse bak je ze even met wat ui en doe je ze in de blender met wat zout en klaar. Ik ben vooral benieuwd naar de gedroogde vorm (pasta de Aji Mirasol). Ze zitten eerst in mijn voedseldroger. Eenmaal gedroogd laat  je ze dan weken in water en wisselt het water een paar keer. Als je helemaal zacht zijn dan doe je ze in de blender met alleen wat zout en dan zijn ze klaar. 

Kalosca
De Kalosca peper is eigenlijk geen peper, maar een paprika. Hoewel ook de hete pepers heten in Hongarije paprika. Ik heb ooit kilometers gereden voor het Paprika museum in Kalosca wat erg tegen viel. Gelukkig doet deze peper dat niet. Met het mooie weer heb ik ze gedroogd boven op het dak van de tomaten. Zo zijn ze allemaal erg mooi gedroogd. Om ze nog iets droger te krijgen gaan ze nog even in de droogmachine en daarna in de koffiemolen voor paprika poeder. Ik zit nog te twijfelen of ik ze eerst nog even wil roken. Als ze eenmaal gemalen zijn, doe ik er nog wat rijstkorrels bij de het poeder voor het eventuele vocht.

Scotch Bonnet
Deze plant is inmiddels zo'n 4 jaar oud en blijft maar veel produceren. Het is een grote bonsai geworden. Dit vooral na het snoeien van de enorme luizenplaag. Hij lijkt niet echt veel verder te groeien maar geeft wel pepers. Vorig jaar heb ik hier ook gerookte pepersaus van gemaakt. Ik moet zeggen een gerookte pepersaus heeft wel mijn voorkeur qua smaak. Deze gaan dus lekker op de COBB roken samen met wat tomaten, knoflook en ui. Daarna alles in de blender en klaar.

Peperocini's
Deze plant blijft ook maar geven. De ingemaakte versie is een succes. Ik dacht eerst aan fermenteren zoals ik al eerder heb gedaan.  Maar hiervan staan er nog een verschillende in de kast. Ik ga ze gebruiken voor het maken van de Thaise Sriracha saus. Heel simpel maar erg lekker. Hierbij het recept
  • 250 gram pepers
  • 225 ml azijn
  • 1 eetlepel (palm) suiker
  • 1 eetlepel zout
  • 4 tenen knoflook
Snijd de pepers en de knoflook en grove stukken en doe dit in een schaal samen met het azijn en zout en laat dit een nacht staan. De volgende dag zet je dit op het vuur en voeg je de suiker toe. Laat het ongeveer 5 minuten zachtjes koken. Laat het iets afkoelen voordat je het in het blender stopt. Zeef het vervolgens en stop het in flessen. 

(H)eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten