zondag 2 september 2018

Wie zaait kan oogsten

Het is al weer enige tijd geleden dat ik mijn blog heb geschreven. Door het mooie weer en vakantie heeft het even stil gestaan. Maar nu ben ik weer helemaal back. Vorige week ben ik terug gekomen van vakantie in Frankrijk. Een lekker ontspannen tijd met ook wat bezoekjes aan de lokale markt. Hier heb ik nog wat tomaten gekocht en zaad uit gewonnen. Volgend jaar zullen die dan ook in mijn tuin komen staan. Thuis komen in de tuin is ook fantastisch. Het was te zien, dat het hier wat geregend had, want in deze 2 en halve week was er een groei-explosie geweest. Op sommige punten leek mijn tuin wel een jungle. De braam groeide alle kanten op en de tomaat wil ook maar door gaan. Na een uurtje snoeien en onkruid wieden, leek het weer ergens op  en tijd om te oogsten. Ongelofelijk hoeveel er weer uit zo'n kleine stadstuin komt. En dan heb ik nog niet eens alles geoogst. Er komt nog meer!

Tomaten
De tomaten gaan geweldig dit jaar. En dan komt natuurlijk door het warme en vooral droge weer. Waar normaal gesproken de eerste schimmels zich laten zien in augustus, is er nu geen enkele teken van te zien. Wat ik vooral om me heen in verschillende Facebookgroepen zag, was neusrot. Ik heb het bij misschien 4 tomaten gehad. Dit heeft vooral te maken met te veel of onregelmatig water geven. Ik heb mijn tomaten niet veel water gegeven en dan gaat het goed. Wel gingen een aantal tomaten barsten na de regen. De groeispurt kunnen ze dan niet aan en barsten. Gewoon snel op eten, voordat de fruitvliegjes dit doen. Ik vind het vooral zo fantastisch om nu alle kleuren en vormen te kunnen oosten. Hier aan het eind van mijn blog nog een receptje voor een heerlijke tomatensoep met de oogst. 

Pepers
Net als de tomaten gaan de pepers ook geweldig. Ook hier heb ik een grote variëteiten van kleuren, vormen en smaken. Ik heb niet heel veel super hete soorten, maar de meesten zijn nog pittig genoeg. Ik heb nog heel veel sauzen van vorige jaar staan en de ook nog ingemaakte Jalapeños en Peperocini's. Ik ben dus ook aan het nadenken wat ik weer van deze nieuw oogst kan maken. In een van mijn volgende blogs zul je hier meer over lezen en zullen er ook weer recepten komen om de pepers de verwerken en te bewaren.

Bonen
Ik had niet heel veel bonen gezaaid. Een aantal Borlotti, een YingYang boontjes en nog een andere gekleurde boon waarvan ik de naam niet meer weet. De eerste 2 soorten zijn lage struikbonen, de laatste is een stamboon. De Yingyang boon heeft helaas niets opgeleverd. De Borlotti heeft een gedopt een mooi schaaltje vol opgeleverd. Ik weet wel dat ik volgend jaar iets meer dan 1 vakje moet gaan zaaien, wil ik een grote oogst hebben. Ach zo leer je elk jaar weer. Helaas zal dit wel weer ten koste gaan van een andere plant aangezien ik zo'n kleine tuin heb. De bonen ga ik ook gebruiken in het recept hier onder.

Rucola
Ik heb 2 soorten rucola, een wilde een een andere gewone. Ik moet zeggen de wilde is veel pittiger en heeft een fijner blad. Beide stonden al in bloei. Ik heb ze geoogst met bloem en al. Een grote zak vol die ik heerlijk met walnoten, eigen knoflook, wat kaas, olie, zout en limoensap heb verwerkt tot een heerlijke rucola-walnoten-pesto. Deze kun je als de soep klaar is toevoegen voor een extra touch. Natuurlijk ook heerlijk door een pasta of op een broodje met kaas.


Geroosterde Tomatensoep met bonen
  • stuk of 10 middelgrote tomaten
  • knoflook
  • ui
  • pepertje (optioneel)
  • bleekselderij
  • wortel
  • kopje borlotti bonen    
  • gehaktballetjes (optioneel)
  • room
  • (rucola-walnoten) pesto
  • vermicelli
  • groente zoals courgette of paprika in blokjes
  • zout en peper
De tomaten, knoflook, peper en ui doe je in een ovenschaal en laat die onder de grill roosteren tot ze mooi geblakerd zijn. Dit pureer je in een blender of met een staafmixer met exra water. Doe dit in een pan met de bleekselderij, wortel en de bonen. Als de bonen bijna gaar zijn voeg je de gehaktballetjes en de vermicelli toe en als laatste de fijne groente, zout en peper voor de smaak. Serveer met room, de pesto en een stokbroodje. 

Eet smakelijk.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten