vrijdag 13 januari 2017

Moestuinplan 2017 deel 1

Na het uitzoeken van de zaden vorige keer heb ik een moestuinplan gemaakt met wat creativiteit. Ik heb al mijn zaden verwerkt in een excellijst. Hier zet ik in wat voor plantenfamilie het is en welke deel van de plant wordt gegeten: wortel, blad of vrucht. Hierbij ga ik nog een zaaischema maken zodat die lijst gewoon iedere jaar kan updaten met nieuwe zaden en niet 101 verschillende lijstjes er bij moet pakken. Het is even een werkje; ik heb er de hele zondag middag over gaan. Voor het moestuin plan heb ik op schaal een tekening gemaakt en iedere zaad krijgt een vierkantje. Door de verschillende plantenfamilies een kleur te geven, kan ik heel goed zien welke planten beter niet naast elkaar kunnen. Dan probeer ik ook nog rekening mee te houden welke planten juist wel bij elkaar moeten omdat ze elkaar versterken. Er zijn heel veel zaken om rekening mee te houden: hoogte van de plant in verband met schaduw voor een andere plant. Een andere aspect is ondersteuning, hoge planten plaats ik bijvoorbeeld bij de schutting. Ook is het belangrijk om niet elkaar dezelfde planten op dezelfde plaatst te zetten. Plant rotatie is belangrijk. Met een makkelijke moestuinbak is dit overigens iets minder belangrijk, omdat je al heel gevarieerd op een klein stukje kweekt. Zoals je ziet, komt er heel veel bij kijken bij het plan. Ik moet er trouwens bij zeggen dat ik elk jaar wel afwijk van het plan omdat ik dan toch nog weer nieuwe zaadjes heb of omdat de zaailingen niet zijn opgekomen. Het is in ieder geval een mooie basis om mee te beginnen en ik vind het leuk om te doen.

Bak 1
Deze bak staat bij mij het dichtst bij het huis en heeft het meeste schaduw, is iets vochtiger en heeft aan 1 zijde een schutting om wat bij op te leiden. Hier staat nog wat rucola en ook heb ik hier in het najaar de knoflook al gepland. 
Ik ga weer een nieuw poging met bleekselderij wagen en ook heb ik hier ruimte voor een aantal nieuwe paprika's en pepers. Natuurlijk dit jaar ook weer peultjes, deze zijn echt super lekker, het liefst eet ik ze rauw zo van de plant. Ook vaak een van de eerste groente die je kunt oogsten. Ook ga ik weer verschillende soorten sla kweken: in deze bak de rucola, icebergsla en rode kropsla. Wist je dat rucola( Brassicaceae), sla zoals iceberg of eikenblad (Asteraceae) en veldsla(Caprifoliaceae) van 3 verschillende families zijn en dus prima naast elkaar kunnen?
De prei die nu nog klein is  en nog in een ander vaak staat krijgt ook een ander mooi plaatsje en hopelijk kan ik de winterprei dan in het voorjaar of zomer oogsten...( zie moestuinflop)


Paprika
Ik heb flink zaden geruild en dus ook een aantal nieuwe paprika soorten gekregen. Ik wilde toch niet alleen hele exemplaren. Pepers en Paprika's zijn de namelijke zelfde soort, alleen wat wij paprika noemen is niet heet. De nieuwe paprika soorten zijn Etkezesi Pelso ( een witte paprika uit Hongarije), Kaloscai merruszaru (bekende paprika soort uit Hongarije waar vaak paprikapoeder van wordt gemaakt), Mini bel chocolate ( een kleine bruine paprika) en de Paprika macho ( een paprika die van zwart naar rood kleurt). 


Pepers
Na 3 jaar pepers te hebben gekweekt ga ik wat specifiekere soorten kweken. Ik selecteer nu meer op soort, smaak, vorm of kleur. Een aantal pepers staan nu op zolder en ik vind het niet heel erg als een paar het niet overleven, zo heb ik meer ruimte voor de nieuwe soorten. Dit jaar komen er een aantal witte soorten bij en meer mexicaanse pepers. Een aantal van mijn nieuwe soorten zijn Aji's, Aribibi Gusano ( lijkt op een witte rups), Cheira Roxa (rose van kleur), Chihuacles ( een oude mexicaanse soort), Chinese 5 colors ( wit, paars, rood, geel en oranje) , Habanero white ( witte soort), verschillende soorten jalapeños ( verschillende grootte, rijpingstijd en in oranje en paars) de Medusa een mooie 3 kleurige decoratieve peper en wat Mexicaanse zoals Poblano, Guajillo en Serrano. 

Zaaien
We zijn nu bijna op de helft van januari en dat betekent al weer bijna pepers en paprika's zaaien. Je moet dan wel zorgen dat je voldoende licht heb en warmte. Ik zelf doe het meestal bij het raam en zorg voor extra licht met een tl (daglicht). De planten hebben voldoende constante warmte nodig dus zet ze wel een op een warme plaats. Als je vroeg begint te zaaien dan moet je er wel rekening mee houden dat ze pas half mei naar buiten kunnen en dan al wel grote planten zijn en dus veel ruimte nodig hebben!
Binnenkort meer over het zaaien van mijn peperplanten en in de volgende blog deel 2 van mijn moestuinplan.


Hoe ver zijn jullie al gevorder met jullie moestuinplannen?

1 opmerking:

  1. winterprei kun je denk ik niet in de zomer oogsten, dan is ie doorgeschoten en staan er bloemen in, de zomerprei moet je ongeveer nu zaaien en straks buiten uitplanten, de winterprei zaai ik in maart en oogst ik nu ongeveer.
    Altijd lastig he om weer een beetje goede planning te maken, de mijne is nu ook klaar gelukkig, morgen de zomerprei zaaien :) succes, leuke blog!
    groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.nl

    BeantwoordenVerwijderen