vrijdag 27 januari 2017

Peperzaaikoorts

We zitten al weer in de laatste dagen van januari, dus het is weer tijd voor het zaaien van pepers en paprika's. Om me heen zie ik op fora andere pepergekken ook al compleet los gaan. Er zijn zelfs mensen die in december al zaaien. Ik heb gemerkt dat voor mij het niet werkt om heel vroeg te zaaien. Er is nu nog steeds weinig licht, dus je hebt wel wat hulp nodig van lampen en vooral ook warmte. Je moet je ook goed bedenken wat je nu zaait, nog zeker 4 maanden in huis moet blijven, tenzij je een kas hebt. Nu kan alles nog in kleine bakjes, maar sommige soorten zijn na 4 maanden toch al flinke planten en dan moet je daar ook nog ruimte voor hebben. Gelukkig hebben wij het huis uitgebreid met een dakkapel dus een zee van ruimte met veel licht. Helaas nu nog veel te koud op zolder zonder verwarming.

Benodigdheden
Je kunt allerlei kweekbakjes kopen of kleine potjes. Ik heb gemerkt dat vierkant potten toch praktischer zijn dan ronde. Er passen gewoon meer naast elkaar, als de planten nog niet te groot zijn. Vorig jaar heb ik voor mijn pepers zelf van krantenpapier potjes gemaakt. Voor pepers vond ik het een iets minder succes omdat ze toch wel vrij vochtig moeten blijven. Ik heb deze keer bakjes van de chinees. Ideaal omdat je ze kunt stapelen zolang ze nog niet zijn ontkiemd, want dan hebben ze ook nog geen licht nodig. Met een watervaste stift heb ik de namen van de zaden op de buitenkant geschreven.  

Potgrond 
Het beste is niet om potgrond te gebruiken maar zaai- en stekgrond. De kleine zaadjes hebben nog genoeg energie in hun zaadje zitten om te ontkiemen. Je zou ook het nieuwe systeem van Ikea kunnen gebruiken. De zaai-en stekgrond is wat fijner van structuur en luchtiger met niet te veel voedingstoffen zodat de kleine plantjes niet verbranden. Je zou ook eventueel in vermiculiet kunnen zaaien. Dit zit in mijn moestuinbakken ook om de boel wat luchtiger te houden. 

Zaaien
Doe een laagje aarde in de bakjes. In de bakjes zaai in in rijtjes en van iedere soort heb ik 6 zaden gezaaid. Let op dat je de juiste naam bij het juiste zaadje heb. Vaak pas als de vrucht rijp is zie je welke soort het is. Boven op de zaden strooi je ook weer een dun laagje aarde of wat fijn zand. Het is belangrijk dat je de zaaigrond niet aandrukt zodat er voldoende zuurstof bij de wortels kunnen. Zaai niet alle zaden tegelijk. Mochten nu een aantal niet opkomen kun je nog een tweede keer zaaien.

Geduld
Nu komt het moeilijkste: geduld.... Zorg er voor dat je de zaadjes regelmatig nat maakt met een plantenspuit. Ze moeten ook niet te nat blijven, want dan gaan ze rotten. Zorg ook voor beluchting zodat er zich geen schimmels gaan vormen. De meeste pepers ontkiemen bij een temperatuur tussen de 24-30 graden. Zoek dus een warm plaatjes uit bij de verwarming. Zolang ze niet zijn ontkiemd hebben ze geen licht nodig. Dicht bij elektrische apparaten zoals een router is dan ook een ideale plaats.
De gemakkelijke soorten zoals de annuums ontkiemen na ongeveer 2 weken. Bij sommige hetere soorten kan het wel 4 weken duren. Dus heb geduld...
Eenmaal ontkiemd is licht erg belangrijk, anders krijg je lange dunne kwetsbare plantjes. Je hoeft niet speciaal een kweeklamp te gebruiken. Een TL met daglicht werkt ook prima. 

Wil je nog meer lezen over het zaaien van pepers lees dan deze zaaihandleiding 

Veel plezier met het zaaien van jullie peper- of paprikazaden.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten