vrijdag 6 januari 2017

Zaden check

Het nieuwe jaar! Dat betekent dat we weer richting het voorjaar gaan. Ik kan niet wachten. Plannen moet ik nog steeds maken, maar het leek mij verstandiger om eerst de zaden te checken. Ik kijk altijd eerst welke soorten ik nog heb. Hoeveel ik daarvan nog heb en of ze nog kiemkrachtig zijn. Hier maak ik dan een lijst van en aan de hand daarvan een plan met wat ik nog wil kopen en waar alles in de tuin moet komen te staan. Sommige zaden zijn jaren kiemkrachtig zoals komkommers, waar andere soms maar 1 jaar goed hun werk doen, zoals bijvoorbeeld wortels. Dit hangt ook af hoe je de zaden bewaard. Het beste is op een koele, donkere en droge plaats. Bijvoorbeeld in een afsluitbaar bakjes. Het is ook goed om de zaden in papieren zakjes te bewaren. Papier neemt namelijk wat vocht op. Koffiefilters zijn ook erg handig! Er zijn zelf zaden die het goed doen na wat kou. Deze kun je dan ook in een afgesloten pot in de koelkast bewaren.
Deze keer geef ik je een tip hoe je nog kunt testen of de zaden nog goed zijn.

Bakje
Neem een plastic bakje en leg wat  velletjes keukenpapier  in en maak die goed vochtig. Leg  daar wat rijtjes zaden op en dek het bakje af met wat folie of een deksel, zodat de zaden niet verdrogen. Zet bij ieder zaadje wel wat het is, want dat ga je niet onthouden. Ik denk soms van wel, maar ook dan weet ik het niet meer omdat ik het bakje bijvoorbeeld gedraaid heb.... Dit heeft dit jaar ook voor een verrassing van pepers gezorgd!



Ontkiemen

Let op: de zaadjes kiemen lang niet allemaal even snel. De zaadjes van radijsjes kiemen  al in een paar dagen, sla doet er iets langer over. Andere doen er nog langer over. Als je zaadjes bijna allemaal kiemen is de kiemkracht nog goed en kan je ze nog gebruiken. Als ze niet of nauwelijks kiemen , weet je dat het resultaat klein zal zijn, dus overwegen om ze weg te gooien en nieuwe te kopen. Niets is zo frustrerend als zaaien en na weken nog niets zien.
Als ongeveer 50 % van de zaadjes  ontkiemen kun je ze nog best wel gebruiken. Dan stop je tijdens het zaaien gewoon wat meer zaadjes in de grond.
  
Succes met jullie zaden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten