zondag 17 maart 2019

Half maart: tomaten zaaien

Het is half maart en dus bijna lente. De tijd om veel te zaaien. Half maart betekent ook de tomaten voorzaaien. Voorzaaien doe je in huis op een warme plaats. Ten minste voor het ontkiemen. In ongeveer 8 weken groeien zaadjes uit tot een plant die sterk genoeg is om buiten te staan. En over ongeveer 8 weken is het half mei en kunnen in theorie de tomaten naar buiten. Dan is de kans op nachtvorst niet meer zo groot. Tomaten willen namelijk geen kou en bij temperaturen lager dan 12 graden stoppen ze met groeien. Eerder heb je al kunnen lezen op basis waarvan ik de keuze heb kunnen maken welke soorten ik ga zaaien. Deze keer vertel ik je wat meer over de eerste paar weken van zaaien tot verplanten. 


Zaaien
Het zaaien doe ik net als de pepers in plugs. Ik vind dit vooral handig om ze straks makkelijk te verplanten. Het kost daardoor minder tijd en de kans op beschadigingen van de wortels is kleiner. Om de zaden te laten ontkiemen heb je in het begin vooral warmte nodig. Ik heb ze bij mijn pepers in het kasje gezet, maar het kan ook prima op een plekje boven de verwarming.  Je kunt dus ook best een plek op je router of op een andere warme plek geven. Eenmaal boven, hebben de plantjes licht nodig. Dit kan in de vensterbank of onder speciale kweeklampen. Tot het verplanten zet ik ze onder de kweeklampen en daarna krijgen ze een plekje in de vensterbank. 


Warmte/vocht
Voor het ontkiemen heb je dus warmte nodig, maar eenmaal boven kunnen ze best wat kouder. Ik heb gemerkt als ze erg warm staan, het snel lange, dunne en tere plantjes worden. Wat ventilatie zorgt ook dat ze wat sterker worden. Je ziet vaak kleine vliegjes op je aarde. Dit is de rouwvarenmug. Zorg dat de aarde niet te vochtig is en dek eventueel de potjes af met brekerzand. Wat ook schijnt te helpen is kaneel. Lees hier meer over op de blog van leeg bord. Ik ga het proberen.  Geef de planten ook niet te veel water, dan groeien ze ook heel snel en dan moet je ze nog 2 maanden in huis houden, tenzij je een kas hebt, dan kunnen ze begin mei al naar de kas. 


Verplanten
Als het plantje, naast de 2 kiembladeren, 2 of meer echte bladeren krijgt kun je ze verplanten naar een grotere potje. De energie die ze via het zaadje en de kiembladeren hebben gebruikt, is dan ook op. Tijd voor nieuwe potgrond. In potgrond zit voor ongeveer 6 weken voedingsstoffen. Dus je hoeft ze eigenlijk geen extra voedingsstoffen te geven voordat je ze uitplant buiten. Plant het plantje zo diep mogelijk. De bladeren moeten net boven de aarde uitkomen. Aan de steel zullen nieuwe wortels groeien. 

Soorten
Hierbij nog een overzicht van de tomaten die ik heb gezaaid.

  • Amethyst Jewele
  • Ananas 
  • Cosmic Eclipse
  • Costoluto Genovese
  • Dancing with the Smurfs
  • Dwarf Beryl Beauty
  • Fantome de Laos
  • Green Doctors Frosted
  • Jaune Flammee
  • Maglia Rosa
  • Mini Kumato
  • Mount Vesuvius
  • Ozark Sunset
  • Pink Flamingo
  • Sunrice Bumble Bee
  • Tiny Tim
  • Wherokowhai
  • Rio Grande

Geen opmerkingen:

Een reactie posten