zaterdag 23 maart 2019

Zaaien in maart

Eindelijk, het is lente. Tenminste volgens de datum. Meteorologisch is de lente al op 1 maart begonnen. In februari voelde het al lente, maar voorgaande weken was het eerder herfst met daarbij gisteren weer het lente gevoel. Tja, en maart roert zijn staart. Toch kun je in maart al verschillende dingen zaaien, zowel buiten als binnen. Het meeste zal ik pas in april zaaien, maar nu heb ik ook al wat gezaaid. Ik merkte dat ik de hele winter  nog niet echt zin had om te zaaien. Maar nu kriebelt het toch wel. Ik moet me echt inhouden om niet alles te zaaien. Ik weet ook wel dat het beter is om te wachten. Ik heb nu een overzicht gemaakt per maand, waarbij ik onderscheid maak tussen eerste en tweede helft van de maand. Zo zie ik gemakkelijk wat ik wanneer kan zaaien. Ik zag dat anderen de zaden sorteren op zaaidatum. Ik doe dit alfabetisch en dus is een overzicht handig. Er zijn genoeg zaaikalenders, maar daar staan vaak soorten op die ik niet hebt of er ontbreken vele. 


Buiten zaaien
Omdat het niet echt koud is, heb ik geen tunnelfolie over mijn moestuinbakken geplaatst, zoals vorig jaar. Het is vooral heel nat geweest. Hopelijk zijn de zaden niet gaan rotten. Buiten staan al de erwten, peultjes en tuinbonen. Daarnaast is de radijs gezaaid en die komt al mooi op. Ik heb ook al wat sla gezaaid, alleen is daar nog niets van te zien. Hopelijk duurt dit niet zo lang. Gelukkig heb ik binnen ook nog wat sla voorgezaaid. 

Binnen warm
De geïmproviseerde kas staat al aardig vol met pepers en ontkiemende tomaten. Gelukkig is er nog een klein beetje plaats voor andere planten. Ik heb  eigenlijk nog nooit geluk gehad met aubergines en wilde het opgeven. Via een Nederlander in Frankrijk heb ik nu toch weer verschillende soorten gekregen en hopelijk geven deze meer succes. Ik heb in ieder geval genoeg gezaaid. Ook dit jaar heb ik weer citroengras gezaaid. Daar moet je wel veel geduld voor hebben. Ik heb dit een paar jaar geleden ook gedaan alleen toen de plant dood laten gaan. Je schijnt ook gewoon de stengels te kunnen stekken, maar ik geef zaad weer eens een kans. Lekker warm bij de rest. De Tomatillo en Chipilin hebben  daar een warm plekje gekregen. 

Binnen koud
Niet alles heeft warmte nodig om te ontkiemen. Ik heb een bakje gemaakt met de wat koudere kiemers. Ik heb geen koude bak of kas, dus een kweekbakje op een koude slaapkamer heeft bijna hetzelfde effect. Ik heb hier nu twee slasoorten gezaaid samen met bleekselderij en peterselie. Deze laatste twee zijn best lastig te kweken. Bleekselderij lukte vorig jaar heel goed. Bij peterselie moet je geduld hebben, want duurt soms wel 4 weken tot ontkiemen. In het bakje verder staat nog palmkool, snijbiet en broccoli. In zo'n potje waar je snoeptomaten in kunt kopen heb ik nu prei gezaaid. Deksel op erop en de mini kas is klaar. De aardappels beginnen ook al mooie uitlopers te krijgen. Het duurt niet lang meer tot die naar buiten gaan. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten