zondag 10 maart 2019

Hoe te zaaien

Vorige week nog prachtig lenteweer en nu lijkt het gewoon herfst. De lente heeft volgens mij gezorgd dat heel veel mensen al aan het zaaien zijn geslagen. Ik heb ook al wat gezaaid, maar dan vooral wat nu dan ook al buiten kan. De tuinbonen, peultjes, uien en wat sla en radijsjes staan nu in de bakken. Hopelijk blijft het niet de hele tijd zo nat, want dat kunnen de zaden verrotten. De weersvoorspelling is helaas de komende week wel zo..... Ik denk dat ik dan de bakken maar wat moet afdekken met doorzichtige golfplaten. Maar ja met de wind, die er ook voorspelt is, vooral die windvlagen, zal het ook geen succes zijn. Maar eens kijken wat het wordt. Ik zie op internet ook veel mensen met zielige plantjes, daarom deze keer ook een blog over de verschillende dingen waar je rekening mee moet houden als je nu al zaait.

Warm
Er zijn een aantal planten die het heerlijk vinden om lekker warm gezaaid te worden. Dit zijn vaak de planten die pas na 15 mei (de ijsheiligen) na buiten mogen, omdat ze vorst gevoelig zijn. Na 15 is de kans dat er nachtvorst is namelijk erg klein. Deze planten komen oorspronkelijk dan ook niet uit Nederland, maar warme landen. Denk hierbij aan pepers, paprika, tomaten, komkommers en courgette of pompoenen. Met de courgettes en pompoenen zou ik dan nog even wachten, want die groeien echt heel snel. Half april is vroeg genoeg. Als de planten zijn ontkiemd, mogen ze wel wat minder warm staan, anders zullen ze snel groeien en je wilt liever sterke planten. Daarnaast moet er je ook plaats voor hebben, want het zijn snel grote planten. 

Koud
Er zijn ook planten die juist koud ontkiemen en zelfs zaden die echt kou nodig hebben voordat ze worden geactiveerd. Denk bijvoorbeeld aan de bloembollen die ook de vorst nodig hebben. Ik heb dit jaar ook  echinaceazaad gekocht en deze moet ook eerst kou hebben. Je kan natuurlijk ook even de zaaipotjes in het vriesvak zetten.... Ik wacht rustig tot volgende herfst met het zaaien.
Veel koolsoorten en sla ontkiemt het liefst wat kouder. Heb je geen kas of koudebak, kan dit prima in huis in bijvoorbeeld een slaapkamer met veel licht. Want, let op, alle planten hebben veel licht nodig, anders gaan ze strekken. Ook als deze koudkiemers te warm staan, worden het lange, slappe, tere plantjes. Is dit gebeurd, zaai dan opnieuw, want ze ontkiemen toch best snel.


Licht of donker
Naast dat de zaden op verschillende temperaturen ontkiemen, zit er ook nog verschil in of ze in het donker of in licht ontkiemen. In het donker is gewoon heel simpel, zorg dat er een laagje aarde over de zaden heen zit en ze ontkiemen. Bij lichtkiemers leg je de zaden om de aarde. Lichtkiemers zijn slasoorten en bijvoorbeeld bleekselderij, peterselie en kamille. Ook bij basilicum werkt dit goed. Bij de basilicum lijkt de zaden dan net op kikkerdril. Een zaadje met een laagje vocht er omheen. 

Voorweken
Sommige zaden ontkiemen lastig en dan kun je ze helpen door ze voor te weken. Zo kun je ze een voorsprong geven, voordat je ze in de aarde stopt. Bonen kun je eerste 24 in lauwwarm water leggen. Ze zuigen zich dan helemaal voor met water. Dit geldt eigenlijk voor alle peulvruchten. Peterselie is ook een moeilijke kiemer en ook hierbij kan het helpen. Ik heb ook gehoord dat je sommige pepersoorten, die moeilijk kiemen, kunt weken in kamille thee. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar wie weet ga ik het een keer doen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten