zondag 3 maart 2019

Peperzaailingen verzorgen

De pepers groeien als kool. Maar wat wil je ook, heerlijk warm beschut en veel licht in het kastje. De plantjes zijn nog erg teer, dus ook extra kwetsbaar. Je moet dus niet vergeten om ze water te geven. Ik geef zo ongeveer iedere 2 dagen wat water met de plantenspuit. Zodra de kleine plantjes 4 echte blaadjes krijgen is het tijd om ze te verplanten. De eerste 2 blaadjes zijn kiemblaadjes en die hebben vaak een andere vorm dan de uiteindelijke plant. Deze tel je dus niet mee. Waar je aan moet denken en hoe je het beste de plantjes kunt verplanten/verpotten vertel ik je deze week.
Benodigdheden
Ik verplant ze eigenlijk maar 1x en daarom gaan ze bij mij gelijk in P9 potjes. Dit wil zeggen dat de potjes een afmeting hebben van 9x9 cm. Je kunt ze ook eerst nog in wat kleinere potjes doen en dan later weer verplaatsen. Verder heb je potgrond nodig. Afhankelijk van of je ze in pluggen of verteerbare potjes hebt, is een vork handig om de plantjes voorzichtig los te maken, als je ze gewoon allemaal samen hebt gezaaid. Verder heb je labels nodig en eventueel een schaar. De schaar gebruik je als e plantjes erg dicht bij elkaar staan. Als je ze uit elkaar trekt beschadigen de wortels. Beter is dan om een op te offeren en deze weg te knippen. 
How to
De steeltjes van eigenlijk alle planten zijn erg teer. Op het moment dat je ze vastpak is de kans groot dat je de stengel beschadigt en zo de sapstromen afknijpt. Het beste is om de plantjes bij de blaadjes vast te pakken. Je vult het potje en maakt een gaatje in het midden. Pepers zijn ook in staat om aan de stengel wortels te maken. Plaats het plantje dan zo diep mogelijk dat de blaadjes net boven staan.  Zo worden het straks sterke planten met een goed wortelgestel. 
Verzorging
De plantjes hebben nu vooral veel licht nodig. Ze hoeven niet meer zo warm als bij het ontkiemen. Ik laat het kastje dan ook wat open, zodat ze wat kunnen luchten en de temperatuur ook wat lager is. Er zijn kwekers, die een ventilator op de plantjes zeggen zodat ze wennen aan wind en de stengels wat steviger worden. Je hoeft ze de eerste 4-6 weken geen extra voeding te geven omdat dit al in de potgrond zit. Probeer te voorkomen dat ze luizen krijgen. Dit is bij mijn altijd een probleem. Meestal probeer ik wat lieveheersbeestjes te vangen en die zet ik er op. Is er nog niemand die nog een tip heeft (zonder vergif). Want op mijn overwinteraars zitten nog steeds luizen en ik kom er niet vanaf. Ik wil natuurlijk niet dat ze naar de kleine plantjes over gaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten